FAVBPalt5 Pomalá kinematografie

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Pavlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–19:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cyklus přednášek se zaměří na fenomén pomalé kinematografie, která představuje jednu z nejvýznamnějších tendencí současného artového filmu. Ačkoli se v zahraničním odborném diskurzu soustavněji hovoří o takzvaném slow cinema teprve v posledních zhruba deseti letech, jedná se o poetickou tradici, jež historicky vychází z tvorby modernistických auteurských režisérů nebo avantgardních umělců. S ohledem na široký kulturní a geografický rozptyl filmařů zařazovaných do soudobé pomalé kinematografie (jedná se například o tvůrce z Thajska, Jižní Ameriky nebo Evropy) se tak do popředí dostává otázka možné kontinuity modernistické kinematografie a jejích proměn v dnešní kultuře globálního uměleckého filmu. Kurz na jedné straně představí historické pozadí trendu pomalé kinematografie a zároveň poodhalí i jeho institucionální zázemí, které umožňuje setrvalý oběh pomalých filmů především na mezinárodním festivalovém okruhu. Na druhé straně tato série přednášek nabídne pohled na dominantní linie uvažování o pomalé kinematografii a teoretické přístupy, které toto uvažování formují. Kromě teorií Jacquese Rancièra nebo Gillese Deleuze, jež směřují přemýšlení o pomalých filmech k jejich „politické estetice“ a filmové sebereflexivitě, dá kurz prostor také analytické perspektivě vycházející z neoformalismu a poetologického uvažování o filmu. Cílem přednáškového cyklu, doprovázeného projekcemi, tedy je poskytnout plastický obraz pomalé kinematografie, v němž budou zohledněny různé autorské styly, historické vlivy a teoretické koncepce.
Výstupy z učení
Studenti získají hlubší povědomí o jednom z dominantních trendů současného uměleckého/festivalového filmu, budou schopni o něm uvažovat v historickém kontextu a osvojí si některé základní teoretické pojmy, kterými k těmto filmům mohou přistupovat. Tyto své nabyté znalosti a dovednosti poté studenti dle svého výběru zúročí buď (a) v závěrečném eseji, který ověří především jejich schopnost interpretace, analýzy a argumentace nebo (b) v závěrečném testu, který prověří jejich vědomosti o pomalé kinematografii, a to s ohledem na dějinné souvislosti, teoretické koncepty a konkrétní filmová díla. Zejména v případě analytických esejů se zároveň naskýtá pro studenty možnost tento svůj výstup později rozvést do podoby bakalářské práce.
Osnova
  • Úvod do pomalé kinematografie
  • Evropští modernisté
  • Americká avantgarda
  • Spirituální film
  • Teoretické přístupy
  • Pomalý dokument
  • Panorama současné pomalé kinematografie (Jižní Amerika, Asie, Evropa)
Literatura
  • Slow cinema. Edited by Tiago De Luca - Nuno Barradas Jorge. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016, xx, 332. ISBN 9780748696024. info
  • Global art cinema : new theories and histories. Edited by Rosalind Galt - Karl Schoonover. Oxford: Oxford University Press, 2010, xxiv, 384. ISBN 9780195385625. info
  • RANCIÈRE, Jacques. The politics of aesthetics : the distribution of the sensible. Edited by Gabriel Rockhill. New York: Continuum, 2006, 116 s. ISBN 082647067X. info
Výukové metody
přednášky, projekce filmů
Metody hodnocení
esej nebo test
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/FAVBPalt5