FAVK001 Spiritualita ve filmu

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pro diegetický svět některých filmů existuje Bůh. Kurs nabídne úvod do teorií spirituality ve filmu; konkrétně se zaměříme na díla Andreje Tarkovského, Roberta Bressona, Jasudžira Ozua, Carla Theodora Dreyera, Krzysztofa Zanussiho, Wima Wenderse, Bély Tarra a dalších. Prozkoumáme též proměny obrazu Ježíše Krista na filmovém plátně. Literaura: Agel, Henri, Ayfre, Amédée (1961): Le cinema et le sacré, Paris; Ayfre, Amédée (1969): Cinéma et mystre, Paris; Ayfre, Amédée (1964): Conversion aux images? Paris; Bazin, André (1979): Co je to film? Praha; Bordwell, David (1985): Narration in the Fiction Film, Madison; Bordwell, David (1988): Ozu and the Poetics of Cinema, New Jersey; Bordwell, David (1981): The Films of Carl-Theodor Dreyer, Berkeley Los Angeles London; Bresson, Robert (1998): Poznámky o kinematografu, Praha; Deleuze, Gilles (1997): Cinema 2. The Time-Image, Minneapolis; Deleuze, Gilles (2000): Film 1. Obraz-pohyb, Praha; Eliade, Mircea (1994): Posvátné a profánní, Praha; Florenskij, Pavel A. (2000): Ikonostas, Brno; Fraser, Peter (1998): Images of the Passion. The Sacramental Mode in Film. Wiltshire; Holloway, Ronald (1977): Beyond the Image. Approaches to the Religious Dimension in the Cinema, Geneva; Johnson, Vida T. & Petrie, Graham (1994): The Films of Andrei Tarkovsky. A Visual Fugue, Bloomington & Indianapolis; Kinovědčeskije zapiski (1992), č. 14 , Moskva; Kwartalnik filmowy, (1995), č. 9-10 Warszawa; Marczak, Mariola (2000): Poetyka filmu religijnego, Kraków; Otto, Rudolf (1998): Posvátno, Praha; Plate, S. Brent (ed) (2003): Representing Religion in World Cinema. Filmmaking, Mythmaking, Culture Making, New York Hampshire; Razlogov, Kirill (1982): Bogi i ďjavoly v zerkale ekrana, Moskva 1982; Richie, Donald (1977): Ozu, Berkeley, Los Angeles, London; Sandler, A. M. (ed) (1991): Mir i filmy Andreja Tarkovskogo. Moskva; Schrader, Paul (1972): Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. Berkeley, Los Angeles, London; Suchánek, Vladimír (2004): A vdechl duši živou Úvod do duchovních souvislostí animovaného a trikového filmu. Olomouc - Dolní Loučky; Suchánek, Vladimír (2002): Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu, Olomouc; Surkova, Olga (1991): Kniga sopostavljenij, Moskva; Tarkovskij, Andrej (1997): Deník 1970-1986, Brno; Tarkovskij, Andrej A.(2005): Krása je symbolem pravdy, Příbram; Tarkovsky, Andrey (1989): Sculpting in Time, Austin; Turovskaja, Majja (1991): Sjem s polovinoj ili, Filmy Andreja Tarkovskogo. Moskva; Valušiak, Josef (2000): Střihovou skladbou k n-té dimenzi, Praha. Filmy (výběr): Andrej Rublev (Andrej Rubljov, Tarkovskij A., 1966); Čas vody (Los días del aqua, Gómez, M. O., Kuba 1971); Dekalog (Kieślowski, K., 1989); Deník venkovského faráře (Journal d'un curé de campagne, Bresson, R. 1951); Evangelium sv. Matouše (Il Vangelo secondo Mateo, Pasolini, P. P., 1964); Ivanovo dětství (Ivanovo dětstvo, Tarkovskij A., 1961); Jesus Christ Superstar (Jewison, N., 1973); Návrat (Vozvraščenjie, Zvjagincev, A., 2003); Nebe nad Berlínem (Der Himmel über Berlin, Wenders, W. 1987); Nostalgie (Nostalghia, Tarkovskij A., 1983); Oběť (Offret, Tarkovskij, A., 1986); Poslední večeře (La útima cena, Gutiérrez Alea, T., Kuba 1976); Proč odešel Dharma na východ? (Dharmaga tongjoguro kan kkadalgun, Bae Y-K. 1989) Prolomit vlny (Breaking the Waves, von Trier, L. 1996); Příběh z Tokia (Tókjó monogatari, Ozu, J., 1953); Satanské tango (Sátántangó, Tarr, B., 1994); Slovo (Ordet, Dreyer, C. Th., 1955); Solaris (Soljaris, Tarkovskij A., 1972); Stalker (Tarkovskij A. 979); Umučení Krista (The Passion of the Christ, Gibson, M. 2004); Utrpení Panny Orelánské (La Passion de Jeanne d'Arc, Dreyer, C. Th., 1927); Zrcadlo (Zerkalo, Tarkovskij A., 1975).
Metody hodnocení
Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: esej.
Informace učitele
Studijní materiály a zdroje: viz fondy knihovny a videotéky FAV.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, jaro 2014.