FAVK001 Spiritualita ve filmu

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 8. 3. 13:20–16:35 C34, So 29. 3. 9:10–12:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pro diegetický svět některých filmů existuje Bůh. Kurs nabídne úvod do teorií spirituality ve filmu; konkrétně se zaměříme na díla Andreje Tarkovského, Roberta Bressona, Jasudžira Ozua, Carla Theodora Dreyera, Krzysztofa Zanussiho, Wima Wenderse, Bély Tarra a dalších. Prozkoumáme též proměny obrazu Ježíše Krista na filmovém plátně.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
zevrubně se orientovat v rozsáhlém korpusu duchovních filmů
dešifrovat duchovní poselství v uměleckých i žánrových filmech
analyzovat díla mistrů spirituálního filmu.
Osnova
  • 1. Film a náboženství: úvod do problematiky
  • 2. Teorie spirituality ve filmu: Amédée Ayfre, Henri Agel, Paul Schrader, Peter Fraser, Vladimír Suchánek
  • 3. Filmy duchovní, náboženské a spirituální
  • 4. Spirituální modus
  • 5. Carl Th. Dreyer, Jasudžiró Ozu, Robert Bresson
  • 6. Andrej Tarkovskij
  • 7. Ermanno Olmi, Krzysztof Kieślowski, Béla Tarr, Lars von Trier, Andrej Zvjagincev
  • 8. Rouhačství a ateismus, Pier Paolo Pasolini, Luis Buñuel, Carlos Reygadas
  • 9. Obrazy Krista ve filmu
  • 10. Islám a buddhismus ve filmu
  • 11. Duchovní prvky v českých a slovenských filmech
  • 12. Závěry
Literatura
    povinná literatura
  • BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007, 288 s. mimo edice. ISBN 978-80-7325-132-1. info
    doporučená literatura
  • TARKOVSKIJ, Andrej a Alexandr MIŠARIN. Zrcadlo [Tarkovskij] (Obsaž.) : 4 filmové povídky. info
  • TARKOVSKIJ, Andrej a Miloš FRYŠ. Krása je symbolem pravdy. Rozhovory, eseje, přednášky, korespondence, filmové scénáře a jiné texty. Příbram: Miloš Fryš, 2005, 456 s. Camera obscura 1. ISBN 80-903678-0-1. info
  • SUCHÁNEK, Vladimír. Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu : úvod do problematiky uměleckého obrazu jako duchovně-estetické skutečnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 261 s. ISBN 8024404176. info
  • BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Praha: Dauphin, 1998, 115 s. ISBN 80-86019-68-3. info
  • SUCHÁNEK, Vladimír. A vdechl duši živou -- : -- aneb malé zamyšlení nad duchovními souvislostmi animovaného a trikového filmu jako umělecké tvorby. 1. vyd. Olomouc: 2004, 1979, 384 s. ISBN 8090279864. info
  • TARKOVSKIJ, Andrej Arsen‘jevič a Andrej Sergejevič MICHALKOV-KONČALOVSKIJ. Andrej Rubľov. Vyd. 1. Košice: Východoslovenské vydavateľstvo, 1977, 173 s. info
    neurčeno
  • SKAKOV, Nariman. The cinema of Tarkovsky : labyrinths of space and time. London: I.B. Tauris, 2012, viii, 262. ISBN 9781848856295. info
  • The Continuum companion to religion and film. Edited by William L. Blizek. London: Continuum, 2009, x, 426. ISBN 9780826499912. info
  • The Routledge companion to religion and film. Edited by John Lyden. 1st pub. London: Routledge, 2009, xiv, 503. ISBN 9780415448536. info
  • BIRD, Robert. Andrei Tarkovsky : elements of cinema. 1st pub. London: Reaktion books, 2008, 255 s. ISBN 9781861893420. info
  • Tarkovsky. Edited by Nathan Dunne. London: Black Dog Publishing, 2008, 464 s. ISBN 9781906155049. info
  • Andrei Tarkovsky : interviews. Edited by John Gianvito. 1st ed. Jackson: University press of Mississippi, 2006, xxxiv, 190. ISBN 1578062209. info
  • BIRD, Robert. Andrej Rublev. Translated by David Petrů. Vyd. 1. Praha: Casablanca, 2006, 110 s. ISBN 809037560X. info
  • MARTIN, Sean. Andrei Tarkovsky. Harpenden, Herts: Pocket Essentials, 2005, 255 stran. ISBN 1904048498. info
  • TARKOVSKY, Andrey. Sculpting in time : reflections on the cinema. Translated by Kitty Hunter-Blair. 9th University of Texas pres. Austin: University of Texas Press, 2005, 254 s. ISBN 0292776241. info
  • CUNNEEN, Joseph. Robert Bresson : a spiritual style in film. New York: Continuum, 2003, 199 s. ISBN 0826416055. info
  • FRASER, Peter. Images of the passion : the sacramental mode in film. 1st pub. Westport, Connecticut: Praeger, 1998, vi, 201. ISBN 0275964655. info
  • Five filmmakers : Tarkovsky, Forman, Polanski, Szabó, Makavejev. Edited by Daniel J. Goulding. Bloomington: Indiana University Press, 1994, xi, 289 s. ISBN 0-253-32609-5. info
  • JOHNSON, Vida T. a Graham PETRIE. The films of Andrei Tarkovsky : a visual fugue. Bloomington: Indiana University Press, 1994, xvii, 331. ISBN 0253208874. info
  • BORDWELL, David. Ozu and the poetics of cinema. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1988, x, 406. ISBN 0691008221. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, filmové projekce.
Metody hodnocení
Esej: analýza a interpretace vybraného filmu v kontextu spirituality (9000-1300 znaků).
Informace učitele
K tématu se vztahuje připravovaný víkendový filmový seminář v Hodoníně (21.-23. 3. 2014). Lectures and screenings take place in the University cinema Scala. The topic covers the upcoming weekend film seminar in Hodonin (21.-23. 3. 2014).
Doporučené filmy (výběr) - recommended films (selection):
Andrej Rublev (Andrej Rubljov, Tarkovskij A., 1966); Antikrist (von Trier, L. 2009); Čas vody (Los días del aqua, Gómez, M. O., 1971); Dekalog (Kieślowski, K., 1989); Deník venkovského faráře (Journal d'un curé de campagne, Bresson, R. 1951); Dogville (von Trier, L., 2003); Evangelium sv. Matouše (Il Vangelo secondo Mateo, Pasolini, P. P., 1964); Ivanovo dětství (Ivanovo dětstvo, Tarkovskij A., 1961); Jesus Christ Superstar (Jewison, N., 1973); Kapsář (Pickopocket, Bresson, R., 1959); Na druhé straně kopců (Dupa dealuri, Mungiu, C., 2012); Návrat (Vozvraščenjie, Zvjagincev, A., 2003); Nebe nad Berlínem (Der Himmel über Berlin, Wenders, W., 1987); Nostalgie (Nostalghia, Tarkovskij A., 1983); Nymf()manka (Nymf()maniac, von Trier, L., 2013); Oběť (Offret, Tarkovskij, A., 1986); Organ (Uher, Š., 1964); Pátá pečeť (Az ötödik pecsét, Fábri, Z., 1976); Poslední večeře (La útima cena, Gutiérrez Alea, T., 1976); Post tenebras lux (Reygadas, C., 2012); Proč odešel Dharma na východ? (Dharmaga tongjoguro kan kkadalgun, Bae Y-K. 1989) Prolomit vlny (Breaking the Waves, von Trier, L. 1996); Příběh z Tokia (Tókjó monogatari, Ozu, J., 1953); Satanské tango (Sátántangó, Tarr, B., 1994); Slovo (Ordet, Dreyer, C. Th., 1955); Solaris (Soljaris, Tarkovskij A., 1972); Souboj s nebem (Batalla en el cielo, Reygadas, C., 2005); Spirála (Zanussi, K., 1978); Stalker (Tarkovskij A. 1979); Strom na dřeváky (L’arbero degli zoccoli, Olmi,E., 1978); Světlo (Yeleen, Cissé, S., 1987); Tiché světlo (Stellet licht, Reygadas, C., 2007); Tri dcéry (Uher, Š., 1967); Umučení Krista (The Passion of the Christ, Gibson, M. 2004); Utrpení Panny Orelánské (La Passion de Jeanne d'Arc, Dreyer, C. Th., 1927); Velké ticho (Die Grosse Stille, Gröning Ph., 2005); Vyhoštění (Izgnanije, A. Zvjagincev); Zrcadlo (Zerkalo, Tarkovskij A., 1975).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, podzim 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/FAVK001