FAVKh028 Spiritualita ve filmu

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
4/0. Kombinovaná forma: 16 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 29 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/29, pouze zareg.: 0/29, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/29
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Pro diegetický svět některých filmů existuje Bůh. Kurs nabídne úvod do teorií spirituality ve filmu; konkrétně se zaměříme na díla Andreje Tarkovského, Roberta Bressona, Jasudžira Ozua, Carla Theodora Dreyera, dále například Krzysztofa Zanussiho, Wima Wenderse, Bély Tarra, Larse von Triera, Terence Malicka, Nuriho Bilge Ceylana, rumunské nové vlny a dalších. Prozkoumáme též proměny obrazu Ježíše na filmovém plátně a kristovské postavy v dalších vybraných filmech.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
zevrubně se orientovat v rozsáhlém korpusu duchovních filmů
dešifrovat duchovní poselství v uměleckých i žánrových filmech
analyzovat a interpretovat díla mistrů spirituálního filmu.
Osnova
  • 1. Film a náboženství: úvod do problematiky
  • 2. Teorie spirituality ve filmu: Amédée Ayfre, Henri Agel, Paul Schrader, Peter Fraser, Vladimír Suchánek
  • 3. Filmy duchovní, náboženské a spirituální
  • 4. Spirituální modus
  • 5. Carl Th. Dreyer, Jasudžiró Ozu, Robert Bresson
  • 6. Andrej Tarkovskij
  • 7. Ermanno Olmi, Krzysztof Kieślowski, Béla Tarr, Lars von Trier, Andrej Zvjagincev, Terence Malick
  • 8. Rouhačství a ateismus, Pier Paolo Pasolini, Luis Buñuel, Carlos Reygadas
  • 9. Obrazy Krista ve filmu
  • 10. Islám a buddhismus ve filmu
  • 11. Duchovní prvky v českých a slovenských filmech
  • 12. Závěry
Literatura
    povinná literatura
  • BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007, 288 s. mimo edice. ISBN 978-80-7325-132-1. info
  • TARKOVSKIJ, Andrej Arsen‘jevič. Zapečetěný čas. Translated by Michal Petříček. Vydání první. Příbram: Camera obscura, 2009, 355 stran. ISBN 9788090367845. URL info
    doporučená literatura
  • SUCHÁNEK, Vladimír. Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu : úvod do problematiky uměleckého obrazu jako duchovně-estetické skutečnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 261 s. ISBN 8024404176. info
  • SUCHÁNEK, Vladimír. A vdechl duši živou -- : -- aneb malé zamyšlení nad duchovními souvislostmi animovaného a trikového filmu jako umělecké tvorby. 1. vyd. Olomouc: 2004, 1979, 384 s. ISBN 8090279864. info
  • SCHRADER, Paul. Transcendental style in film : Ozu, Bresson, Dreyer. Oakland, California: University of California Press, 2018, ix, 218. ISBN 9780520296817. info
  • FRASER, Peter. Images of the passion : the sacramental mode in film. 1st pub. Westport, Connecticut: Praeger, 1998, vi, 201. ISBN 0275964655. info
  • TARKOVSKIJ, Andrej a Miloš FRYŠ. Krása je symbolem pravdy. Rozhovory, eseje, přednášky, korespondence, filmové scénáře a jiné texty. Příbram: Miloš Fryš, 2005, 456 s. Camera obscura 1. ISBN 80-903678-0-1. info
  • BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Praha: Dauphin, 1998, 115 s. ISBN 80-86019-68-3. info
  • FILIMONOV, Viktor Petrovič. Andrej Tarkovskij : skutečnost a sny o domově. Translated by Michal Téra. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2018, 557 stran. ISBN 9788074653612. info
    neurčeno
  • BIRD, Robert. Andrej Rublev. Translated by David Petrů. Vyd. 1. Praha: Casablanca, 2006, 110 s. ISBN 809037560X. info
  • BIRD, Robert. Andrei Tarkovsky : elements of cinema. 1st pub. London: Reaktion books, 2008, 255 s. ISBN 9781861893420. info
  • JOHNSON, Vida T. a Graham PETRIE. The films of Andrei Tarkovsky : a visual fugue. Bloomington: Indiana University Press, 1994, xvii, 331. ISBN 0253208874. info
  • MARTIN, Sean. Andrei Tarkovsky. Harpenden, Herts: Pocket Essentials, 2005, 255 stran. ISBN 1904048498. info
  • SKAKOV, Nariman. The cinema of Tarkovsky : labyrinths of space and time. London: I.B. Tauris, 2012, viii, 262. ISBN 9781848856295. info
  • BORDWELL, David. Ozu and the poetics of cinema. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1988, x, 406. ISBN 0691008221. info
  • CUNNEEN, Joseph. Robert Bresson : a spiritual style in film. New York: Continuum, 2003, 199 s. ISBN 0826416055. info
  • BURNETT, Colin. The invention of Robert Bresson : the auteur and his market. Bloomington: Indiana University Press, 2017, xiii, 269. ISBN 9780253024695. info
  • DYER, Geoff. Zóna. Praha: Paseka, 2015.
  • MARTIN, Sean. Andrei Tarkovsky. Harpenden, Herts: Pocket Essentials, 2005, 255 stran. ISBN 1904048498. info
  • ŠKABRAHA, Martin. Vyhnáni do ráje. Poslední člověk Terence Malicka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.
  • ŽIŽEK, Slavoj. Lacrimae rerum : Kieślowski, Hitchcock, Tarkovskij, Lynch. Translated by Radovan Baroš. 1. vydání. Praha: NAMU, 2015, 286 stran. ISBN 9788073313197. info
  • SCHEPELERN, Peter. Lars von Trier a jeho filmy : muka a vykoupení. Translated by Robert Novotný. Vyd. 1. Praha: Orpheus, 2004, 228 s. ISBN 8090331025. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, filmové projekce.
Metody hodnocení
Esej: analýza nebo interpretace vybraného filmu v kontextu spirituality (9000-1300 znaků).
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.