FAVh056 1925: Transformativní rok české kinematografie

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:00–13:40 C34, kromě Pá 15. 12.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáškový cyklus vychází z předpokladu, že němá (nejen) česká kinematografie bývá obvykle vnímána jako jedno souvislé období, jako sled vzájemně se ovlivňujících osobností a jako vzájemně zaměnitelný svazek děl. V této perspektivě byl estetický vývoj brzděn komerčními ambicemi na úkor ambicí odpovědnějších či hodnotnějších, spojených s (a) společensky uvědomělými tématy, (b) napodobováním zahraničních avantgardních směrů nebo (c) mezinárodních stylových tendencí. Němé období je tak zpravidla redukováno na několik výjimečných děl nebo nahlíženo optikou převzatých estetických prvků. Takový přístup jen minimálně zohledňuje umělecké postupy, principy a normy identifikovatelné a vysvětlitelné v určitém historickém kontextu. V přednáškovém cyklu si ukážeme, že namísto zaměření na výjimečná díla je důležité porozumět typickým dílům němého období z hlediska produkce, tvůrčích rozhodnutí a estetiky. Skrze analýzu českých filmů tohoto období na jedné straně spolu s podmínkami umělecké spolupráce a produkce na straně druhé se vynořují méně přímočaré trajektorie této éry, které vysvětlují proměnlivost a souběžnost dlouhodobých preferencí filmařů při zacházení s vyprávěním a stylem. Těžištěm přednášek bude rok 1925, který představuje transformativní krok od systematické výroby českých hraných filmů k plněji realizovanému českému filmovému průmyslu. Jako most mezi dvěma mnou identifikovanými obdobími, "přechodovým" (1918-1924/25) a "předstudiovým" (1925/26-1933), odhaluje rok 1925 některé posuny a proměny, stejně jako dříve naznačené kontinuity a diskontinuity. Přednášky umožní poukázat na rok 1925 na svého druhu vyvrcholení práce tří různých filmařských "světů" působících v českých zemích od roku 1918 a zároveň identifikovat mnohé z rysů, které se začnou soustavněji rozvíjet právě po roce 1925, kdy se hranice mezi těmito světy začaly rozpouštět, přičemž nástrojem nám bude práce s projekcemi filmů, čtení některých primárních materiálů a uvádění do kontextů filmařské praxe. Zaměříme se přitom především na otázky spojené s tvůrčím problémem vyprávění "celovečerního filmu". Chceme-li totiž porozumět estetickým dějinám kinematografií, které lze (stejně jako českou) označit za spíše periferní, malé a orientované na domácí trh, je třeba si uvědomit existenci několika souběžně se rozvíjejících skupin konvencí - a zkoumat je odděleně v jejich vlastních podmínkách, než přistoupíme k vysvětlení obecných norem.
Výstupy z učení
Přednášky umožní poukázat na rok 1925 na svého druhu vyvrcholení práce tří různých filmařských "světů" působících v českých zemích od roku 1918 a zároveň identifikovat mnohé z rysů, které se začnou soustavněji rozvíjet právě po roce 1925, kdy se hranice mezi těmito světy začaly rozpouštět, přičemž nástrojem nám bude práce s projekcemi filmů, čtení některých primárních materiálů a uvádění do kontextů filmařské praxe.
Osnova
  • Těžištěm přednášek bude rok 1925, který představuje transformativní krok od systematické výroby českých hraných filmů k plněji realizovanému českému filmovému průmyslu. Jako most mezi dvěma mnou identifikovanými obdobími, "přechodovým" (1918-1924/25) a "předstudiovým" (1925/26-1933), odhaluje rok 1925 některé posuny a proměny, stejně jako dříve naznačené kontinuity a diskontinuity. Zaměříme se přitom především na otázky spojené s tvůrčím problémem vyprávění "celovečerního filmu". Chceme-li totiž porozumět estetickým dějinám kinematografií, které lze (stejně jako českou) označit za spíše periferní, malé a orientované na domácí trh, je třeba si uvědomit existenci několika souběžně se rozvíjejících skupin konvencí - a zkoumat je odděleně v jejich vlastních podmínkách, než přistoupíme k vysvětlení obecných norem.
Výukové metody
Přednášky, projekce, diskuse v hodinách
Metody hodnocení
Psaná esej o rozsahu 8-10 normostran.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/FAVh056