FAVt004 Srovnávací teorie médií: Média a modernita

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Tomáš Dvořák, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní rámec kursu pedstavují rané teorie modernity, resp. snahy o analýzu moderní zkušenosti, zejména u Georga Simmela, Siegfrieda Kracauera a Waltera Benjamina. Narozdíl od klasických vymezení moderního (Weber, Marx, Tönnies, Durkheim), která nejvíce ovlivnila uvažování o modernit (i pesnji o modernizaci) ve 20. století, nevycházejí tito autoi z analýzy spolenosti jako celku, ze strukturních i institucionálních zmn, nýbrž z rozboru fragment sociální reality, na jejichž základ se pokoušejí popsat nové formy vnímání, zkušenosti a interakce. Pozornost bude vnována jak nkterým pedchdcm a inspirátorm v tematizaci moderního (zejm. Baudelaire, Nietzsche, Freud, Hessel), tak jejich souasníkm (Lukács, Gramsci, Adorno), i pozdjším pehodnocení tématu v souvislosti s koncepcí postmoderny (Lyotard, Foucault, Habermas, Berman, Jameson aj.). Zvláštní draz bude kladen na roli, již pi utváení moderní zkušenosti sehrála nová média 19. století. Kurs se zamí na hlavní momenty vývoje moderní vizuální kultury v Evrop a Severní Americe 19. století (malíství, fotografie, panorama, diorama, svtové výstavy, raný film), formy jejich produkce, distribuce a konzumpce, fyziologické výzkumy rzných forem vnímání a urbanismus. Cílem kursu je nejen pedstavit rané podoby uvažování o modernit, ale také podrobit kritice nkteré z jejich pedpoklad vycházeje ze souasných bádání na poli moderní mediální kultury.
Metody hodnocení
Povinně volitelná přednáška. Na zacátku semestru studenti obdrží cítanku vybraných studií a kapitol, pedstavujících povinnou literaturu (cca 150 stran textu). Výstupem bude kritická studie na jedno ze zadaných témat v rozsahu 7-10 normostran.
Informace učitele
Mgr. Tomáš Dvořák (1975) se věnuje teorii a dějinám médií. Pracuje ve Filozofickém ústavu AV ČR, přednáší mediální studia na Fakultě humanitních studií UK a na AVU, je členem redakce časopisu Teorie vědy. Podrobnější informace viz http://www.flu.cas.cz/stss/vse2/cz/people/dvorak.html Základní literatura: Christoph Asendorf, Batteries of Life: On the History of Things and Their Perception in Modernity. Berkeley: University of California Press, 1993. Andrew Benjamin (ed.), The Problems of Modernity: Adorno and Benjamin, London New York: Routledge, 1989. Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979. Walter Benjamin, Agesilaus Santander. Výbor z text. Praha: Herrmann & synové, 1998. Walter Benjamin, Iluminácie. Bratislava: Kalligram 1999. Tony Bennett, The Birth of the Museum: History, Theory, Politics, London New York: Routledge, 1995. Susan Buck-Morss, The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge London: The MIT Press, 1989. T. J. Clark, The Painting of Modern Life. Paris in the Art of Manet and His Followers. Princeton: Princeton University Press 1984. Françoise Coblenceová, Dandysmus. Povinnost pochybnosti. Praha: Prostor 2003. Jonathan Crary, Techniques of the Observer. On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge London: The MIT Press, 1990. Jonathan Crary, Suspensions of Perception. Attention, Spectacle, and Modern Culture. Cambridge London: The MIT Press, 1999. David Frisby, Fragments of Modernity. Theories of Modernity in the Work of Simmel, Kracauer and Benjamin, Cambridge: Polity Press, 1985. Leo Charney Vanessa R. Schwartz (eds.), Cinema and the Invention of Modern Life. Berkeley: University of California Press, 1995. Stephen Kern, The Culture of Time and Space 1880-1918. Cambridge: Harvard University Press, 1983. Siegfried Kracauer, Das Ornament der Masse: Essays. Suhrkamp Verlag, 1963. Siegfried Kracauer, Zamstnanci z nejnovjšího nmecka. Praha: Jednotný svaz soukromých zamstnanc 1931. Albert Kümmel Petra Löffler (Hg.), Medientheorie 1888-1933. Texte und Kommentare. Franfurt am Main: Suhrkamp Verlag 2002. Carolyn Marvin, When Old Technologies Were New. Thinking About Electric Communication in the Late Nineteenth Century. New York Oxford: Oxford University Press 1988. Stephan Oettermann, The Panorama: History of a Mass Medium Das Panorama. New York: Zone Books, 1997. Anson Rabinbach, The Human Motor. Energy, Fatigue, and the Origins of Modernity. New York: Basic Books 1990. Vanessa R. Schwartz, Spectacular Realities. Early Mass Culture in Fin-de-Siecle Paris. Berkeley: University of California Press 1998. Georg Simmel, Philosophie des Geldes. Berlin: Duncker & Humblot Verlag 1900. Georg Simmel, Peníze v moderní kultue a jiné eseje. Praha: SLON 1997. Georg Simmel, O podstate kultúry. Bratislava: Kalligram 2003.
Další komentáře
Poznámka k četnosti výuky: výuka proběhne ve dnech 5.10., 19.10., 2.11., 30.11., 14.12. vždy 13.20 - 16.35 v kinosále - učebna C34.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/FAVt004