FJI1B032X Seminární práce z literatury II

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
15 hodin. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Le travail sera centré sur le sujet donné en fonction des préférences de l'étudiant. La base du choix est constituée par les lectures obligatoires (voir la liste d'auteurs (www.phil.muni.cz/wurj) et par les lectures personnelles. Il est indispensable de consulter le sujet du mémoire avec l'enseignant avant fin mars.
Osnova
  • Zadání sem. práce z literatury II:
  • FÁZE I:
  • 1) vytvořte bibliografický soupis teoretických děl o intertextualitě v literárním textu (v románě), seznam by měl být aktuální (práce po roce 2000) a měl by obsahovat alespoň 3 monografie orientované na problematiku intertextuality a 3 články (mohou být on-line). Jako naprostý základ považujte tuto příručku o intertextualitě: SAMOYAULT, Tiphaine a Henri MITTERAND. L'intertextualité: mémoire de la littérature. Paris: Armand Colin, c2012. 128. Littérature. ISBN 978-2-200-34207-4.
  • Další doporučené texty jsou v bibliografii níže.
  • 2) Na základě poznatků z těchto monografií zpracujte přehled toho, co vše lze v oblasti intertextuality vysledovat. Tento přehled bude mít cca 3-5 stran. Až budete mít tento metodologický základ pro rozbor románu hotový, pošlete jej ke zhlédnutí na adresu pdytrt@phil.muni.cz. Nejpozději do 30.4. t.r.
  • FÁZE II
  • (Tato fáze nastává po přijetí práce vzniklé v rámci fáze I):
  • Vyžití poznatků, vypracování metodologie, aplikace na konkrétní text (analýza) a interpretace textu (rozbor ve službách hledání významu a smyslu díla):
  • 1) V rámci metodologické přípravy si zvolíte jeden aspekt intertextuality (např. žánrové ukotvení nebo problematiku "réécriture" atp.) a tomu se budete věnovat zevrubněji v metodologické části, kde jej ještě více rozpracujete tak, že z nejméně tří doporučovaných (nebo jiných) manuálů vyberete pouze to, co se daného aspektu týká, porovnáte je a v závěru metodologické části vypracujete syntézu poznatků.
  • 2) V analytické části své sem. práce budete aplikovat poznatky z předchozího metodologického základu na konkrétní text dle vlastního výběru (doporučuji nějakého "klasika" 20. století, čili Gida, Prousta, Célina či Camuse, ale výběr je zcela na vás). V takto zvoleném díle rozeberete daný aspekt. Lze rovněž porovnávat 2 díla. Ale měl by mezi nimi být naznačen nějaký vztah (motivace, proč právě tato dvě díla).
  • 3) Na analýzu bude navazovat interpretace. V této části zhodnotíte, jakým způsobem se pozorovaný aspekt lit. díla podílí na jeho významové výstavbě. Jinými slovy si položíte otázku, proč autor zvolil právě tento postup a ne jiný, a to včetně argumentů, podporujících Vaši interpretaci. Své interpretace budete rovněž dokládat, stejně jako své rozbory, citacemi z rozebíraného textu dle platných citačních norem.
  • 4) Vaše sem. práce bude samozřejmě obsahovat všechny povinné náležitosti vědecké práce (zejm. úvodní stranu, obsah, prohlášení o nakládání se zdroji, úvod, závěr a strukturovaný závěrečný soupis použité literatury).
  • 5) Termín odevzdání: 30. května.
  • 6) Min. rozsah: 18.000 znaků.
Literatura
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
  • Vademecum http://www.phil.muni.cz/rom/index.php?pg=vyuka
  • FOŘT, Bohumil. An Introduction to Fictional Worlds Theory. Frankfurt am Main - New York: Peter Lang, 2016, 105 s. Literary and Cultural Theory ; Volume 43. ISBN 978-3-631-67076-7. info
  • SAMOYAULT, Tiphaine. L'intertextualité : mémoire de la littérature. Edited by Henri Mitterand. Paris: Armand Colin, 2012, 127 s. ISBN 9782200342074. info
  • JEDLIČKOVÁ, Alice. Zkušenost prostoru : vyprávění a vizuální paralely. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010, 271 s. ISBN 9788020018298. info
  • ALLEN, Graham. Intertextuality. 1st pub. London: Routledge, 2000, viii, 238. ISBN 0415174759. info
Výukové metody
1. définition du sujet 2. définition de la bibliographie 3. définition de la méthode de travail 4. rédaction et consultations Longueur 18.000 signes.
Metody hodnocení
Zápočet: seminární práce. 18.000 znaků.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.