FJIIA102 Introduction to Vulgar Latin

Faculty of Arts
Autumn 1999
Extent and Intensity
0/1/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jan Pavlík (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: Dagmar Holoubková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Lidová latina představuje společný základ pro studium vývoje román-ských jazyků. Posluchači se nejprve seznámí se situací na Apeninském polo-ostrově v době příchodu Latinů a s politickou a jazykovou situací po založení Říma. Po periodizaci vývoje latinského jazyka a studiu dokladů ke každé fázi vývoje latiny jsou podrobně probírány hlavní charakteristické rysy latiny lidové (přízvuk, morfologie, syntax, slovní zásoba) a jejich závislost na substrátových, superstrátových a adstrátových vlivech. Na závěr kurzu se posluchači seznámí s obecnou klasifikací jazykových změn, jejich okolnostmi, průběhem a výsledky. Tyto poznatky procvičí na četbě nejznámějších textů, které tendence ve vývoji lidové latiny dokumentují.
Literature
  • OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
Assessment methods (in Czech)
Zápočet je podmínkou pro připuštění ke zkoušce z Vývoje jazyka.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: Zápočet je podmínkou pro připuštění ke zkoušce z FJIIA107
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001.
  • Enrolment Statistics (Autumn 1999, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn1999/FJIIA102