FJIIB912 Fiction and History in the Postmodern Era

Faculty of Arts
Autumn 2003
Extent and Intensity
4/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Doležel (lecturer), prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc.
Prerequisites (in Czech)
FJIA027 Comprehensive Exam || FJIA028 Bachelor's Exam
Souborná nebo bakalářská zkouška.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 8 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/8, only registered: 0/8, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/8
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to evaluate critically the postmodern philosophical and epistemological position, according to which there is no substantial difference between the fictional and the historical narrative, and to explain an alternative position based on possible-worlds semantics.
Syllabus
  • Po dlouhou dobu nadvlády mimetické doktriny byla díla fikční literatury v podstatěpovažována za beletrizovanou historii. V postmoderní filozofii a dějinách kultury bylo rozhraničení mezi fikcí a historií napadeno z druhé strany, ze strany literární a textové teorie. Roland Barthes a Hayden White se proslavili tezí, že neexistují žádné textové přznaky, které by nám umožnily rozlišit mezi fikčním a historickým narativem. Jejich teze, vyvozená z analýzy textů historie byla posílena odvoláním na radikálně konstruktivistickou filozofii jazyka, která anuluje vztah reference a upírá jazyku schopnost zobrazovat svět. Těžiště kursu bude v rozpracování sémantiky možných světů.Nemenší pozornost bude věnována analýze vybraných fikčních a historických děl postmoderny, které tvořivým způsobem pěstují živou intertextuální výměnu mezi literaturou a historiografií.
Literature
  • Seznam pramenů a sekundární literatury bude rozdán na počátku kursu.
  • Ferguson, Nial, ed. Virtual History: Alternatives and Counterfactuals. London: Picador.
  • -. 2002. Fikční a historický narativ: setkání s postmoderní výzvou. Česká literatura 50, 341-370.
  • Friedlander, Saul, ed. 1992. Probing the Limits of Representation: Nazism and the Final Solution. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Eco Umberto. 1994. Six Walks in Fictional Woods. Cambridge, MA: Harvard University Press. Český překlad Olomouc: Votobia, 1997.
  • Barthes, Roland. 1967. Le discours de l'histoire. Social Science Information.
  • Doležel, Lubomír. 1998. Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Český překlad Praha: Karolinum, 2003
  • Pavel, Thomas. 1986. Fictional Worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Trevor-Roper, H. R. 1980. History and Imagination. Oxford: Clarendon Press.
  • White, Hayden. 1987. The Content of the Form: Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Doležel, Lubomír. 1998. Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Český překlad Praha: Karolinum, 2003
Assessment methods (in Czech)
Pozadavky k udeleni zapoctu: > 1. Ucast. 2. Aktivita v seminarich - zodpovězení otazek, ucast v diskusi. 3. Kratky ustni pohovor na zaver kursu (budou > probihat od 27.do 30. rijna bud individualne nebo v malych > skupinach). Kazdy student si pro pohovor pripravi jednu specifickou > otazku vztahu mezi fikci a historii a prokaze schopnost pojednat o ni > v pojmoslovi, ktere bylo rozpracovano v kursu. > >
Language of instruction
French
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
Credit evaluation note: .

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2003/FJIIB912