FJURS03J Reflektivní seminář praxe FJ III - jednooborové studium

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Tinková (přednášející)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
NOW ( FJUPP03J Pedagogická praxe FJ III 1Obor )
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětů Didaktika I a II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je:
- umožnit studentům aplikovat poznatky získané v předmětu "didaktika I a II" v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- plánovat a připravit výuku
- využít metodologické poznatky v praxi
- odučit výuku v odpovídající kvalitě
-provést (sebe)reflexi praxe
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce.
Osnova
  • Reflexe praxe v návaznosti na níže popsanou praxi. Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 16 hodin vlastní výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 32 hodin dalších činností
Literatura
    povinná literatura
  • Didactique du FLE et de l'interculturel : littérature, biographie langagière et médias. Edited by Luc Collès - Christine Develotte - Geneviève Geron - Françoise Tauz. Cortil-Wodon: E.M.E., 2007, 345 stran. ISBN 2930342854. info
  • DESMONS, Fabienne. Enseigner le FLE (français langue étrangère) : pratiques de classe. Paris: Belin, 2005, 271 s. ISBN 270113997X. info
  • COURTILLON, Janine. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette, 2003, 159 s. ISBN 9782011552143. info
  • Dictionnaire pratique de didactique du FLE. Edited by Jean-Pierre Robert. [Paris]: Ophrys, 2002, 176 s. ISBN 2708010123. info
    doporučená literatura
  • SUQUET, Petra. La pédagogie de projet en classe de FLE. In Motivační setkání vyučujících cizího jazyka. 2017. info
  • BAPTISTE, Auréliane, Anne-Marie HAVARD, Ève-Marie ROLLINAT-LEVASSEUR a Donatienne WOERLY. La littérature dans l'enseigment du FLE. Edited by Véronique Kuhn - Olivier Lumbroso - Myriam Suchet - Mathieu Weeger -. Paris: Didier, 2015, 338 stran. ISBN 9782278076130. info
  • CAMUSSI-NI, Marie-Armelle a Annick COATÉVAL. Comprendre la grammaire : une grammaire à l'épreuve de la didactique du FLE. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2013, 275 stran. ISBN 9782706118012. info
  • LÉON, Pierre R., Monique LÉON, Françoise LÉON a Alain THOMAS. Phonétique du FLE : prononciation : de la lettre au son. Edited by Francis Carton. Paris: Armand Colin, 2009, 142 s. ISBN 9782200355647. info
  • CHAUVET, Aude. Référentiel des contenus d'apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l'Europe, à l'usage des enseignants de FLE. Edited by Isabelle Normand - Sophie Erlich. Paris: Alliance française, 2008, 159 stran. ISBN 9782090352795. info
  • YAICHE, Francis. Les simulations globales, mode d’emploi. Hachette FLE, collection simulations globales (niveau perfectionnement). 1996. info
Výukové metody
informativní a reflexivní schůzky;
osobní konzultace;
blokové semináře, workshopy;
reflexivní deník k vlastní pedagogické zkušenosti;
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem.
Metody hodnocení
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.