HIA205 Moravia in the Later Thirteenth Century

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. Mgr. Libor Jan, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Malíř, CSc.
Department of History – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Hana Ambrožová
Timetable
Tue 10:00–11:35 25
Prerequisites (in Czech)
HIA115j Examination (Bachelors) || HIA115p Examination (Bachelors) || HIA116 Comprehensive Examination || HIA115 Examination (Bachelors) || HIAK122 Examination (Bachelors)
Specializace magisterského studia: Dějiny středověku
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
V rámci přednášky se posluchači seznámí s vývojem přemyslovské Moravy druhé poloviny 13. století, tj. období vlády Přemysla Otakara II., následného interregna a vlády Václava II. Na vybraných pramenných příkladech jsou demonstrovány základní vývojové trendy z oblasti politické, ekonomické a správní. Zvláštní pozornost je věnována vývoji šlechty směřujícímu k utvoření zvláštního stavu a dále vývoji soudnictví vrcholícím v následném období institucionalizací zemského soudu.
Literature
  • VÁLKA, Josef. Dějiny Moravy. Edited by Jaromír Kubíček. 1. vyd. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 1991, 231 s. ISBN 8085048175. info
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/HIA205