HIB0298II European Movements in Interwar Czechoslovakia II

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
0/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Jeřábek, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Malíř, CSc.
Department of History – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Hana Ambrožová
Timetable
Tue 16:40–18:15 B22
Prerequisites (in Czech)
K předpokladům účasti v kursu patří zájem o danou prooblematiku a znalost německého ev. anglického jazyka. Vítáni jsou studenti germanistiky, u nichž se dá předpokládat vyšší schopnost interpretace historických textů.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem krsu je seznámit posluchače s myšlenkami celoevropského sjednocení a středoevropského hospodářského a politického sblížení, které vznikaly ve střední Evropě po roce 1918. V semináři se budeme zabývat osobnostmi Richarda Coudenhove-Kalergiho (autor myšlenky Panevropy)a Eleméra Hantose (zakladatel středoevropského hnutí). Hlavní pozornost bude věnována pronikání těchto idejí do meziválečného Československa let 1918 až 1938. K důležitým námětům patří vztah československých politických elit k R.Coudenhove-Kalergimu, šíření panevropského hnutí v Československu, charakteristika činnosti P.U.ve větších městech - Brně, Bratislavě, Liberci aj. Druhým hlavním tématem semináře bude analýza ideje hospodářsky silné střední Evropy, především recepce této myšlenky v Československu. Zvláštní důraz bude kladen na charakteristiku činnosti Středoevropského ústavu v Brně, který byl hlavním exponentem těchto snah v republice. Studenti budou seznámeni s hospodářskými plány brněnských průmyslníků Tugendhata a Jellinka, projekty R.Hotowetze, vizemi M.Hodži a H.Vavrečky V případě obou hnutí se budeme zabývat osobnostmi i společenskými vrstvami, které tyto ideje podporovaly. Závěrečným námětem kursu bude interpretace esejí Milana Kundery, Josefa Kroutvora a Claudia Magrise, které se aktuálně dotýkají kulturního odkazu střední Evropy.
Syllabus (in Czech)
  • 28.2. Uvedení kursu - cíle, koncepce, témata referátů. Fridrich Neumann a další německé představy Mitteleuropy. 7.3. Souvislost panevropských a středoevropských snah s mírovým hnutím. Pacifistické hnutí v Evropě po r. 1918. Projekt Panevropy R. Coudenhove-Kalergiho (1923) 14.3. Analýza knihy Panevropa, 1. kongres panevropského hnutí ve Vídni (1926) 21.3. Vztah čs. politických elit ke Coudenhovovi, šíření myšlenky P.U. v ČSR - charakteristika organizací v Praze, Brně (F.Noelbeck, F.Weyr), Liberci, Bratislavě ap. 28.3.Vrchol činnosti panevropského hnutí - souvislost s Briandovou iniciativou v roce 1930: plán Evropské federální unie (právní analýza F.Weyra). 4.4. Panevropské hnutí v ČSR a v Evropě ve 30. letech. Julius Meinl, Elemér Hantos, Rudolf Hotowetz ad. - idea hospodářsky a politicky silné střední Evropy po r. 1918. 11.4. Mitteleuropaeischer Wirtschaftstagung in Wien (1925) - důvody vzniku, činnost v letech 1925-1929, vznik podobné organizace v Praze. Středoevropský ústav ku podpoře hospodářského a kulturního sblížení v Brně - Mitteleuropa-Institut fuer Foerderung der wirtschaftlichen und kulturellen Annaeherungen (1929-1939). 18.4. Analýza činnosti brněnského institutu (přednášky, iniciativy, konference), jeho sociální základna ap. 25.4. Ekonomické plány brněnských průmyslníků H.Tugendhata a F.Jellinka. Victor Bauer a jeho pojetí významu a rozvoje střední Evropy. 2.5. Činnost Huga Vavrečky - spolupráce s M.Hodžou, plán Milana Hodži z r. 1936, evropská situace od r. 1934 9.5. Interpretace esejí o kulturním odkazu střední Evropy: Milan Kundera, Claudio Magris, Josef Kroutvor 16.5. Práce s časopisem střední Evropa. Volná debata, ukončení kursu.
Assessment methods (in Czech)
Výběrový seminář s výkladem vyučujícího, referáty studentů a společnými diskusemi. Kurs je ukončen udělením zápočtů.
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/HIB0298II