FF:HIUPP01S Pedagogická praxe I - Informace o předmětu
HIUPP01S Pedagogická praxe I
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník) - Garance
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- UZHIA01I Didaktika dějepisu I || NOW ( UZHIA01I Didaktika dějepisu I )
Absolutorium nebo souběžný zápis předmětu Didaktika dějepisu I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je ověření teoretických znalostí a dovedností z oblasti didaktiky, psychologie a pedagogiky v praktické výuce.
- Výstupy z učení
- Seznámení se s prostředím školy a činnostmi, které souvisí s profesí učitele, student absolvuje náslechy/hospitace, pokud jde o výuku, důraz je kladen na výuku v tandemu a individualizovanou výuku (doučování), vlastní výuka má během průběžné praxe zpravidla podobu výběrové hodiny nebo výkladu odborného tématu při exkurzích, student během praxe získává také zpětnou vazbu od učitele.
- Osnova
- Didaktické dovednosti v praxi.
- Povinnosti pedagoga a chod školy.
- Specifický přístup ke studentům se specifickými potřebami a poruchami učení.
- Literatura
- povinná literatura
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- Rámcové vzdělávací programy MŠMT
- LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 276 s. ISBN 9788073685843. 2008. info
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-3495-2. 2008. info
- doporučená literatura
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. 248 s. ISBN 9788087912119. 2014. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál. 481 stran. ISBN 9788073675035. 2009. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. 2003. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR. 156 s. 1998. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. 148 s. ISBN 8085931494. 1998. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum. 224 s. ISBN 8071841269. 1995. info
- Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 155 s. ISBN 8021012250. 1995. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 111 s. ISBN 80-210-0210-731. 1993. info
- ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství. 271 s. 1985. URL info
- Výukové metody
- Diskuse s vyučujícím o průběhu první fáze praxe na základě předložené závěrečné zprávy.
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě zprávy o průběhu praxe.
- Informace učitele
- Doporučená časová dotace činností v průběhu pedagogické praxe
12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách, celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
4 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
6 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
20 hodin dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) ad. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/HIUPP01S