HIURS03J Reflektivní seminář k pedagogické praxi III

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 B2.44
Předpoklady
HIURS02J Reflektivní seminář II
HIUPP02J, HIUPP02S
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je ověření teoretických znalostí a dovedností z oblasti didaktiky, psychologie a pedagogiky v praktické výuce.
Výstupy z učení
Seznámení se s prostředím školy a činnostmi, které souvisí s profesí učitele, student absolvuje náslechy/hospitace, pokud jde o výuku, důraz je kladen na výuku v tandemu a individualizovanou výuku (doučování), vlastní výuka má během průběžné praxe zpravidla podobu výběrové hodiny nebo výkladu odborného tématu při exkurzích, student během praxe získává také zpětnou vazbu od učitele.
Osnova
  • Didaktické dovednosti v praxi. Povinnosti pedagoga a chod školy. Specifický přístup ke studentům se specifickými potřebami a poruchami učení.
Literatura
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 276 s. ISBN 9788073685843. 2008. info
Výukové metody
Diskuse s provázejícím učitelem a vyučujícím o průběhu třetí fáze praxe na základě předložené závěrečné zprávy.
Metody hodnocení
Zápočet na základě zprávy o průběhu praxe.
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučená časová dotace činností v průběhu pedagogické praxe
16 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem


32 hodin vlastní výuky + 12 hodin reflexe s provázejícím učitelem


8 hodiny tandemové výuky + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem


64 hodin dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.