HV_618 Hudební expresionismus

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 N43
Předpoklady
Úspěšně vykonaná přijímací zkouška na vysokou školu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je seznámení s jedním z hlavních uměleckých a hudebních proudů přelomu 19. a 20. století. Středem pozornosti bude život a dílo skladatelů tzv. 2. vídeňské školy (zejména Arnolda Schönberga, Albana Berga a Antona Weberna), ale též dalších skladatelů, v jejichž tvorbě lze nalézt expresionistické tendence (Richard Strauss, Alexander Skrjabin, Leoš Janáček, Béla Bartók, Igor Stravinskij, Sergej Prokofjev, Alois Hába, Arthur Honegger, Dmitrij Šostakovič). Na hudebních ukázkách budou objasněny základní kompoziční techniky: atonalita, dodekafonie, serialismus, multiserialismus, punktualismus. Strukturální součástí přednášky budou exkurze do oblasti filosofie, výtvarného umění a literatury.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: orientace v uměleckých směrech přelomu 19. a 20. století, které jsou spjaty s expresionismem; popsat život a tvorbu významných skladatelů hudebního expresionismu, zejména A. Schönberga, A. Berga a A. Weberna; charakterizovat základní kompoziční techniky (dodekafonie, serialismus, multiserialismus, punktualismus aj.); analyzovat reprezentativní díla skladatelů tzv. druhé vídeňské školy v širším uměleckém a duchovním kontextu.
Osnova
  • Evropa na počátku 20. století – nové pojetí času, katastrofické vize: Proust, Joyce, Schönberg (Fünf Orchesterstücke, Gurre-Lieder). ˂p> Expresionistické tendence v dějinách umění (manýrismus aj.): Grünewald, Bosch, Gesualdo. ˂p> Základní rysy expresionismu: smutek, deformace, abstrakce: Munch, Kandinskij, Schönberg (Erwartung). ˂p> Expresionismus ve výtvarném umění: Die Brücke, Der blaue Reiter, Kokoschka, Schönberg. ˂p> Expresionismus v literatuře: Wedekind, Benn, Werfel, K. Čapek, Deml, Durych. ˂p> Druhá vídeňská škola – její filosofické zdůvodnění a obhajoba, Adorno: Philosophie der neuen Musik. ˂p> Pozdní (krizový) romantismus – tristanovská poetika v období fin de siècle: Schönberg (Verklärte Nacht), Strauss (Salome), Skrjabin (Prométheus). ˂p> Problematika pojmů atonalita a atematický princip – Janáčkova polemika s Schönbergovou Harmonielehre, Sprechgesang versus nápěvková teorie (Pierrot lunaire, Kantor Halfar). ˂p> Jevištní poetika Albana Berga a její projevy v „absolutní“ hudbě (Vojcek, Lyrická suita). ˂p> Bergovské ohlasy v operách Janáčka a Šostakoviče (Z mrtvého domu, Lady Macbeth z Mcenského újezdu). ˂p> Principy klasické dodekafonie – duchovní aspekty tohoto systému: Schönbergova polemika se Stravinským a Thomasem Mannem (Mojžíš a Áron, Pozůstalý z Varšavy, Canticum sacrum, Doktor Faustus). ˂p> Hudba seriální a multiseriální, punktualismus – principy redukce, abstrakce: Webern, Klee. ˂p> Sónická hudba a její zdroje: Bartók, Stravinskij, Webern, Varèse (Podivuhodný mandarín, Svěcení jara, Klangfarbenmelodie, Ionisation). ˂p> Geneze a principy mikrointervalové kompozice: Aristoxenos, Gesualdo, Hába.
Literatura
    doporučená literatura
  • ADORNO, Theodor W. Filozofie nové hudby. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2018.
  • JELINEK, Hanns: Uvedení do dodekafonické skladby. Praha–Bratislava: Editio Supraphon, 1967.
  • HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI. 20. století (1). Praha: Euromedia Group – Ikar, 2006.
  • SPURNÝ, Lubomír a Vlasta REITTEREROVÁ. Alois Hába (1893-1973): mezi tradicí a inovací. 1. vyd. Praha: Koniasch Latin Press. 256 s. ISBN 978-80-87773-08-6. 2014. info
  • Styl a idea. Edited by Ivan Vojtěch, Illustrated by Arnold Schönberg. Vyd. 1. Praha: Arbor vitae. 400 s. ISBN 808630048X. 2004. info
  • HÁBA, Alois. Nová nauka o harmonii : diatonické, chromatické, čtvrttónové, třetinotónové, šestinotónové a dvanáctinotónové soustavy. Vyd. 1. Jinočany: H & H. 253 s. ISBN 8086022544. 2000. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století : paralely, sondy, dokumenty. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana. 301 s. ISBN 80-902197-4-8. 1998. info
  • CHALUPECKÝ, Jindřich. Expresionisté :Richard Weiner, Jakub Deml, Ladislav Klíma, podivný Hašek. [Praha]: Torst. 200 s. ISBN 80-85639-00-9. 1992. info
  • STUCKENSCHMIDT, Hans Heinz. Arnold Schönberg. Translated by Zdeněk Nouza - Miloš Pohl. 1. vyd. Praha: Supraphon. 151 s. 1971. URL info
  • HERZFELD, Friedrich. Musica nova. Translated by Bohumil Černík. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 466 s. 1966. URL info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. 2. rozš. a opr. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství. 270 s. 1965. URL info
Výukové metody
Přednáška doprovázená audiálními a vizuálními ukázkami. Závěrečná diskuse o probíraném tématu.
Metody hodnocení
Ústní kolokvium vycházející z témat uvedených v osnově k přednášce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/HV_618