HV_623 Pařížská šestka

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Mgr. Patrik Červák (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 N42; a Čt 29. 9. 8:00–9:40 N43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit posluchače jak s obskurním vznikem Pařížské šestky a jejími jednotlivými členy a úkoly, se kterými se musela skupina vypořádat, tak ale i s francouzskou hudbou a francouzským hudebním prostředím první poloviny 20. století. Kromě oblasti hudebního umění bude kladen důraz i na souvislosti historické.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude posluchač schopen: Základní orientace ve francouzském hudebním prostředí mezi lety 1871-1925. Vyjmenovat nejznámější díla Clauda Debussyho, Erika Satieho, Igora Stravinského a zasadit je do estetického diskurzu doby. Vyjmenovat všech šest členů Pařížské šestky společně s jejich stěžejními díly. Vyjmenovat tehdejší nejznámější francouzské hudební kritiky a hudební společnosti.
Osnova
  • 1. 1871–1914; Prusko-francouzská válka a vznik třetí republiky, nacionalistické tendence ve francouzském umění, Dreyfusova aféra, musique française, Debussy, Satie, Ravel, Koechlin, Stravinskij 2. 1914 – 1919; první světová válka, Erik Satie a Paráda, Igor Stravinskij a Příběh vojáka, Les nouveaux jeunes, 3. Cocteaův Kohout a Harlekýn; manifest Les Six nebo lež? Cocteau tvůrce a manažer, Henri Collet 4. Vznik Les Six; jak to bylo doopravdy? Tři Colletovy články v deníku Comoedia, reakce umělecké veřejnosti na skupinu, Album des Six, prvotní úkoly 5. Vrchol slávy; Bar Gaya, Vůl na střeše, polytonalita, neoklasicismus a jazz, concerts salades 6. Počátek konce, Svatebčané na Eiffelovce; jediné (ne)kolektivní dílo, rozpad Šestky 7. Arthur Honegger; jediný romantik skupiny 8. Darius Milhaud; polytonalita a jazz 9. Germaine Taileffere a Louis Durey; feministka a komunista 10. Georges Auric a od baletu k filmu 11. Francis Poulenc; věřící homosexuál 12. Odkaz Šestky, osudy jejích členů po rozpadu skupiny
Výukové metody
Náplní hodin bude kromě výkladu i čtení zahraničních odborných textů, dobových novinových článků a poslech vybraných hudebních děl následovaný drobnou analýzou.
Informace učitele
1. ANSELMINI, François. Alfred Cortot et la mobilisation des musicien français pendant la Premiére Guerre mondiale in Vingtiéme Siécle. Revue d´histoire, No. 118, Héros nationaux et péres de la nation en Afrique (avril–juin), s. 147–157. 2. ARMENGAUD, Jean, Pierre. Erik Satie. Villeneuve-d´Ascq: Libraire Arthéme Fayard, 2009, 783 stran. ISBN 978-2-213602523. 3.BUCH, Esteban. „Les Alemandes et les Boches“: la musique allemande á Paris pendant la Premiére Guerre mondiale in Le Mouvement social, No. 208, Musique en Politique (Jul. – Sep., 2004), s. 45–69. 4. BUCKLAND, Sidney; POULENC, Francis. Francis Poulenc, Echo and source – Selected correspondence 1915-1963. London: Victor Gollancz LTD, 1991, 448 stran. ISBN 0 575 05093 4. 5. BUCKLAND, Sidney; CHIMÉNES, Myriam. Francis Poulenc – Music, Art and Literature. Aldershot: Ashgate Publishing LTD, 1999, 409 stran. ISBN 1 85928 407 8. 6. BURTON, Richard D. E. Francis Poulenc. Bath: Absolute Press, 2002, 135 stran. ISBN 1 89979109 4. 7. COCTEAU, Jean. Cock and Harlequin. London: The egoist press, 1921, 57 stran. 8. DEBUSSY, Claude. Enfin, Seuls!…. L´Intrasigeant, roč. XXXV, č. 12657, 11. 3. 1915, s. 1. 9. DUCHESNEAU, Michel. La musique française pendant la Guerre 1914–1918: Autour de la Tentative de fusion de la Société Nationale de Musique et de la Société Musicale Indépendante in Revue de Musicologie, T. 82, No. 1 (1996), s. 123–153. 10. EKSTEINS, Modris. Svěcení jara – Velká válka a zrod moderní doby. Argo: Praha, 2019. ISBN 978-80-2572-935-9. 11. FERRATY, Franck. La musique pour piano de Francis Poulenc ou le temps de l´ambivalence. Paris: L´Hartmann, 2009, 313 stran. ISBN 978-2-296-09486-4. 12. FULCHER, Jane, F. Debussy as National Icon: From Vehicle of Vichy´s Compromise to French Resistance Classic in The Musical Quarterly, Vol. 94, No. 4 (Winter 2011), s. 454–480. 13. FULCHER, Jane, F. Debussy as National Icon: From Vehicle of Vichy´s Compromise to French Resistance Classic in The Musical Quarterly, Vol. 94, No. 4 (Winter 2011). 14. FULCHER, Jane, F. Musical Style, Meaning, and Politics in France on the Eve of the Second World War in The Journal of Musicology, Autumn, 1995, Vol. 13, No. 4 (Autumn 1995), s. 425–453. 15. FULCHER, Jane, F. The Composer as an Intellectual: Ideological Inscriptions in French Interwar Neoclassicism in The Journal of Musicology, Vol. 17, No. 2 (Spring 1999), s. 197–230. 16. FULCHER, Jane, F. The Composer as an Intellectual: Ideological Inscriptions in French Interwar Neoclassicism in The Journal of Musicology, Vol. 17, No. 2 (Spring 1999). 17. FULCHER, Jane, F. The Composer as Intellectual, Music and Ideology in France 1914–1940. New York: Oxford University Press, Inc., 2008, 473 stran. ISBN 978-0-19-517473-9. 18. FULCHER, Jane, F. The Concert as Political Propaganda in France and the Control of "Performative Context" in The Musical Quarterly, Spring, 1998, Vol. 82, No. 1 (Spring, 1998), s. 41–67. 18. FULCHER, Jane, F. The Preparation for Vichy: Anti-Semitism in French Musical Culture between the Two World Wars in The Musical Quarterly, Autumn, 1995, Vol. 79, No. 3, s. 458–475. 19. FULCHER, Jane, F. Vincent d’Indy’s ‚Drame Anti-Juif’ and its Meaning in Paris, 1920 in Cambridge Opera Journal, Nov., 1990, Vol. 2, No. 3, s. 295–319. 20. GREGORIN, Romaric. Erik Satie. Arles: Actes Sud/Classica, 2016, 168 stran. ISBN 978-2-330-06133-3. 21. HELL, Henri. Francis Poulenc. New York: Grove Press, 1959, 118 stran. 22. HONEGGER, Arthur. Jsem skladatel. Praha – Bratislava: Editio Supraphon, 1967, 143 stran. 23. HONEGGER, Arthur. Zaříkání zkamenělin. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960, 144 stran. 24. IVRY, Benjamin. Francis Poulenc (20th Century Composers). Pahidon Press, 1996, 240 stran. ISBN978-0714835037. 25. KELLY, Barbara, L. French Music, Culture, and National Identity, 1870 – 1939. Rochester:University of Rochester press, 2008, 285 stran. ISBN 978-1580462723. 26. KELLY, Barbara, L. French Music, Culture, and National Identity, 1870 – 1939. Rochester: University of Rochester press, 2008, 285 stran. ISBN 978-1580462723. 27. KELLY, Barbara, L. Music and Ultra-Modernism in France – A fragile consensus, 1913 – 1939. Suffolk: Boydell & Brewer, 2013, 272 stran. ISBN 978-1843838104. 28. LEBRUN, Eric. Claude Debussy. Paris: Bleu nuit éditeur, 2018, 176 stran. ISSN 1769-2571. 29. LACOMBE, Hervé. Francis Poulenc. Villeneuve-d´Ascq: Libraire Arthéme Fayard, 2013, 1103 stran. ISBN 978-2-213-67199-4. 30. MACHART, Renaud. Francis Poulenc. Paris: Édition de Seuil, 1995, 252 stran. ISBN 2-02- 013695-3. 31. MILHAUD, Darius. Motivy bez tónů. Praha: Editio Supraphon, 1972, 295 stran. 32. LESURE, François. Claude Debussy. University of Rochester Press: New York, 2019. ISBN 9781580469036. 33. MOORE, RACHEL. Performing propaganda, Musical Life and Culture in Paris During the First World War. Suffolk: Boydell Press, 2018, 256 stran. ISBN 978-1783271887. 34. NECTOUX, Jean-Michel. Ravel/Fauré et les débuts de la Société Musicale Indépendante in Revue de Musicologie, T. 61, No. 2 (1975), s. 295–318. 35. NICHOLS, Roger. The Harlequin Years: Music in Paris 1917 – 1929. London: Thames & Hudson, 2002, 288 stran. ISBN 9780500510957. 35. POULENC, Francis. My Friends and Myself. London: Dobson Books Ltd., 1978, 152 stran. 37. REY, Anne. Erik Satie. Paris: Édition de Seuil, 1974 et 1995, 190 stran. ISBN 2-02-023487-4. 38. ROGERS, Robert, M. Jazz Influence on French Music in The Musical Quarterly, Jan., 1935, Vol. 21, No. 1, s. 53–68. 39. ROSS, Alex. Zbývá jen hluk. Praha: Argo, Dokořán, 2011, 578 stran, ISBN 978-80-7363-397-4. 40. ROY, Jean. Le Groupe des Six. Paris: Seuil, 1994, 222 stran. ISBN 2-02-013701-1. 41. SATIE, Erik; Raoul Coquereau. Mémoires d´un amnésique, suivi de Cahiers d´un mammifiére Chroniques musicales Écrits divers. Toulouse: Éditions Ombres, 2010, 179 stran. ISBN 978-2-84142-188-6. 42. SCHMIDT, B., Carl. Entrancing muse: A documented Biography of Francis Poulenc. Pendragon Press, 2001, 621 stran. ISBN 978-1576470268. 43. SOUTHON, Nicolas. Francis Poulenc: Articles and interviews, Notes from the Heart. Farnham: Ashgate Publishing LTD, 2011, 313 stran. ISBN 9781409466222. 44. WERCK, Isabelle. Francis Poulenc. Paris: Bleu nuit éditeur, 2018, 176 stran. ISSN 1769-2571. 45. SAINT-SAËNS, Camille. Germanophilie. Paris: Dorbon-Ainé, 1916. 46. SOURIS, André. Debussy et Stravinsky in Belgish Tijdschrift voor Muziekwetenschap, 1962, Vol. 16, No. 1/4, s. 44–56. 47. SOUTHON, Nicolas. Francis Poulenc: Articles and interviews, Notes from the Heart. Ashgate Publishing LTD, Farnham 2011, s. 189. 48. SUSCHITZKY, Anya. Debussy’s Rameau: French Music and Its Others in The Musical Quarterly, Autumn, 2002, Vol. 86, No. 3, s. 398–448 49. WATKINS, Glenn. Proof through the Night, Music and the Great War. London: University of California Press, 2003, 598 stran. 50. WHEELDON, Marianne. Anti-Debussyism and the Formation of French Neoclassicism in Journal of the American Musicological Society, Summer 2017, Vol. 70, No. 2, s. 433–474.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/HV_623