HV_627 Filmová hudba v československé nové vlně

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
MgA. Vojtěch Dlask, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 N41, kromě Út 16. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na základě ukázek a sluchové analýzy se ozřejmí posun ve strategii používání hudby u filmů československé Nové vlny oproti starší československé kinematografii.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s estetikou Nové vlny, budou schopni identifikovat vlivy pod kterými vznikala a budou schopni ji odlišit od ostatní kinematigrafie 2. poloviny 20. století.
Osnova
  • Přednášky se budou zaměřovat na analýzu kontrapunktu mezi filmovým obrazem a strukturou, stylem a výrazem hudby k němu komponované. Analýza prostředků, které skladatelé vybrané hudby volí, bude sloužit k definicím výrazových možností spjatosti hudby a obrazu. Důraz je kladen na hudbu artificiální či se artificialitě blížící. Z osobností ovlivňujících podobu české filmové hudby daného období bude důraz kladen především na díla Zdeňka Lišky, Jiřího Šusta, Svatopluka Havelky a Luboše Fišera.
Literatura
  • COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Translated by David Petrů. 1. vyd. Praha: Casablanca, 2011, 567 s. ISBN 9788087292143. info
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. Translated by Petra Dominková - Jan Hanzlík - Václav Kofroň. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 stran. ISBN 9788073312176. info
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. První doplněné vydání. [Praha]: KMa, s. r. o., 2008, 431 stran. ISBN 9788073095734. info
  • LEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 2006, 182 s. ISBN 8089135064. info
  • GODARD, Jean-Luc. Texty a rozhovory. Translated by Helena Bendová - David Čeněk. Vyd. 1. Jihlava: JSAF, 2005, 330 s. ISBN 8090351360. info
  • ANTONIONI, Michelangelo. Kuželník u Tiberu. Translated by Eva Zaoralová. Praha: Odeon, 1989, 294 s. ISBN 8020700250. URL info
Výukové metody
Analýza různých estetických přístupů k filmové hudbě. Společná analýza ukázek, ve kterých se zkoumaný estetický princip vyskytuje. Instrumentace, forma – titulky, jingly, podpoření situace. Obecné aspekty hudebního vnímání a kulturní aspekty hudby. Základní pozice hudby vůči obrazu. Ilustrace a kontrapunkt. Hra nejednoznačné diegeze. Vztah hudby a obrazu v různých modalitách. Nová vlna a trendovost dobového popu ku snaze o uměleckou výpověď na základě spolupráce s autory artificiální hudby. Kontrapunkt jako základ myšlení filmové tvorby. Významové sjednocování obraz-hudba ku kontrastu a doplnění významu hudbou. Samozřejmost funkce hudby v hollywoodské produkci a nesamozřejmost v nezávislejších produkcích, v evropské kinematografii, v Nové vlně a hudbě ve filmech okolo ní a dále. Filmy bez hudby, Fascinace diegetickým zvukem a jeho tvůrčí možnosti.
Metody hodnocení
krátká analýza filmové hudby daného období formou eseje anebo kolokvia
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/HV_627