HV_628 Proměny sonátové formy 18. - 20. století

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
MgA. Mgr. Patrik Červák (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–13:40 N21, kromě Út 14. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na vznik a vývoj nejdokonalejšího hudebního tvaru západní civilizace - sonátové formy - v 18. století a její hudební i formální transformaci v průběhu staletí následujících.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude posluchač znát jak základní, tak i pokročilé principy tvorby sonátové formy. Tu bude schopen i důsledně analyzovat a porozumět proměnám, kterým prošla u jednotlivých autorů a v konkrétních epochách.
Osnova
  • 1. Základní formotvorné principy a jejich analýza - polověta, věta, perioda, dvojperioda, malá a velká dvoudílná a trojdílná forma 2. Sonáta vs. kantáta; raný princip trojdílnosti - aria da capo; rané sonáty a Domenico Scarlatti 3. Terminologická diferenciace: sonáta - sonátová forma - sonátový cyklus; raný klasicismus a ustalování sonátové formy 4. Sonátová forma jako klasicistní šablona - Haydn a raný Mozart 5. Počátek konce schematismu: pozdní Mozart a raný Beethoven 6. Dovršení schématu a jeho dekonstrukce: raný a vrcholný Ludwig van Beethoven 6. Pozdní Beethoven, sonáty Franze Schuberta 7. Schubertovská fantazie jako přechod mezi sonátovou formu a romantickou “bezforemností” 8. Novoromantismus vs. klasicko-romantická syntéza - Symfonické básně Liszta a Smetany vs. sonáty a symfonie Brahmse a Dvořáka 9. Přelom 19. a 20. století a restaurace sonátové formy - sonáty Koechlina, Faurého a Debussyho; neoklasicismus 10. Sonátová forma ve 20. století: Stravinskij, Ravel, Satie, Poulenc 11. Sonátová forma ve 20. století: Prokofjev, Šostakovič, Hindemith a další 12. Další možnosti sonátové formy ve 20. a 21. století?
Výukové metody
Interaktivní seminář a frekventovaná hudební analýza
Metody hodnocení
1. Seminární práce v podobě důkladné analýzy vybrané sonátové formy 2. Ústní kolokvium s debatou nad probranou látkou a vybranou hudební ukázkou
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/HV_628