FF:HV_628 Sonata form - Course Information
HV_628 Sonata form
Faculty of ArtsAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person. - Teacher(s)
- MgA. Mgr. Patrik Červák (lecturer)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (assistant)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts - Timetable
- Tue 12:00–13:40 N21, except Tue 14. 11.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na vznik a vývoj nejdokonalejšího hudebního tvaru západní civilizace - sonátové formy - v 18. století a její hudební i formální transformaci v průběhu staletí následujících.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude posluchač znát jak základní, tak i pokročilé principy tvorby sonátové formy. Tu bude schopen i důsledně analyzovat a porozumět proměnám, kterým prošla u jednotlivých autorů a v konkrétních epochách.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Základní formotvorné principy a jejich analýza - polověta, věta, perioda, dvojperioda, malá a velká dvoudílná a trojdílná forma 2. Sonáta vs. kantáta; raný princip trojdílnosti - aria da capo; rané sonáty a Domenico Scarlatti 3. Terminologická diferenciace: sonáta - sonátová forma - sonátový cyklus; raný klasicismus a ustalování sonátové formy 4. Sonátová forma jako klasicistní šablona - Haydn a raný Mozart 5. Počátek konce schematismu: pozdní Mozart a raný Beethoven 6. Dovršení schématu a jeho dekonstrukce: raný a vrcholný Ludwig van Beethoven 6. Pozdní Beethoven, sonáty Franze Schuberta 7. Schubertovská fantazie jako přechod mezi sonátovou formu a romantickou “bezforemností” 8. Novoromantismus vs. klasicko-romantická syntéza - Symfonické básně Liszta a Smetany vs. sonáty a symfonie Brahmse a Dvořáka 9. Přelom 19. a 20. století a restaurace sonátové formy - sonáty Koechlina, Faurého a Debussyho; neoklasicismus 10. Sonátová forma ve 20. století: Stravinskij, Ravel, Satie, Poulenc 11. Sonátová forma ve 20. století: Prokofjev, Šostakovič, Hindemith a další 12. Další možnosti sonátové formy ve 20. a 21. století?
- Teaching methods (in Czech)
- Interaktivní seminář a frekventovaná hudební analýza
- Assessment methods (in Czech)
- 1. Seminární práce v podobě důkladné analýzy vybrané sonátové formy 2. Ústní kolokvium s debatou nad probranou látkou a vybranou hudební ukázkou
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/HV_628