HV_628 Sonata form

Faculty of Arts
Autumn 2023
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
MgA. Mgr. Patrik Červák (lecturer)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (assistant)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 12:00–13:40 N21, except Tue 14. 11.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na vznik a vývoj nejdokonalejšího hudebního tvaru západní civilizace - sonátové formy - v 18. století a její hudební i formální transformaci v průběhu staletí následujících.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude posluchač znát jak základní, tak i pokročilé principy tvorby sonátové formy. Tu bude schopen i důsledně analyzovat a porozumět proměnám, kterým prošla u jednotlivých autorů a v konkrétních epochách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní formotvorné principy a jejich analýza - polověta, věta, perioda, dvojperioda, malá a velká dvoudílná a trojdílná forma 2. Sonáta vs. kantáta; raný princip trojdílnosti - aria da capo; rané sonáty a Domenico Scarlatti 3. Terminologická diferenciace: sonáta - sonátová forma - sonátový cyklus; raný klasicismus a ustalování sonátové formy 4. Sonátová forma jako klasicistní šablona - Haydn a raný Mozart 5. Počátek konce schematismu: pozdní Mozart a raný Beethoven 6. Dovršení schématu a jeho dekonstrukce: raný a vrcholný Ludwig van Beethoven 6. Pozdní Beethoven, sonáty Franze Schuberta 7. Schubertovská fantazie jako přechod mezi sonátovou formu a romantickou “bezforemností” 8. Novoromantismus vs. klasicko-romantická syntéza - Symfonické básně Liszta a Smetany vs. sonáty a symfonie Brahmse a Dvořáka 9. Přelom 19. a 20. století a restaurace sonátové formy - sonáty Koechlina, Faurého a Debussyho; neoklasicismus 10. Sonátová forma ve 20. století: Stravinskij, Ravel, Satie, Poulenc 11. Sonátová forma ve 20. století: Prokofjev, Šostakovič, Hindemith a další 12. Další možnosti sonátové formy ve 20. a 21. století?
Teaching methods (in Czech)
Interaktivní seminář a frekventovaná hudební analýza
Assessment methods (in Czech)
1. Seminární práce v podobě důkladné analýzy vybrané sonátové formy 2. Ústní kolokvium s debatou nad probranou látkou a vybranou hudební ukázkou
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/HV_628