IJIIA107 Historical Development of Italian

Faculty of Arts
Spring 2001
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jan Pavlík (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: Dagmar Holoubková
Prerequisites (in Czech)
IJIIA101 Historical Development of Italian
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
From vulgar Latin to Italian; main periods of the development of Italian; phonetic, morphological, syntactic and semantic changes; previous stages of development compared to modern usage; major efforts in establishing norms in Italian (lecture); analysis of relevant texts from L'Indovinello veronese to Bembo (seminar).
Syllabus (in Czech)
  • Vývoj lidové latiny na území dnešní Itálie směřuje k dialektové roz-tříštěnosti, která se specifickým politickým vývojem ve středověku a v moderní době dále upevňuje. Soustavně je nicméně sledován vývoj spisovné italštiny, tzn. v podstatě florentské varianty toskánského dialektu, zatímco k ostatním dialektům je přihlíženo jen příležitostně. Tento spisovný jazyk se konstituoval ve 14.století v dílech velkých klasiků (Dante, Petrarca, Boccaccio), která měla rozhodující vliv na vývoj italštiny až do nejmodernější doby díky archaickému pojetí spisovné normy, která se v Itálii prosadila na celá staletí. Takto pojatý spisovný jazyk nemohl vést ke skutečnému jazykovému sjednocení, protože byl do značné míry umělý. Rozpor mezi jednot-nou spisovnou normou a dialektovou rozrůzněností mluveného úzu, která se uplatňuje ve všech jazykových funkcích kromě literární a která začala ustupovat teprve v druhé půli 20.století, představuje vývojové specifikum italštiny ve srovnání s jinými románskými jazyky. V semináři bude studium textů od nejstarších památek až po 16.století zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje italského jazyka a jeho dialektů (viz přednáška). Důraz bude samozřejmě kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje. V rámci seminářů vypracovávají posluchači krátké referáty na zadaná dílčí témata.
Literature
  • Ostrá, R., Přehled vývoje románských jazyků II., Praha, 1990; Rohlfs, G., Grammatica storica della lingua italiana e dei suoi dialetti, Torino, 1966-9; Tekavčić, P., Grammatica storica italiana, Zagreb, 1962-5; Migliorini, B., Storia della lingua italian
Assessment methods (in Czech)
Zkouška - ústní. Účast ve výuce není povinná.
Language of instruction
Italian
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: Zápočet z Úvodu do lidové latiny je předpokladem pro připuštění ke zkoušce z Vývoje jazyka II.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Vžýuka probíhá ve středu od 9.20 do 11.00 v posluchárně č. 28.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2001/IJIIA107