IM001 Úvod do studia IM I.

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Út 13:20–14:55 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen orientace v konceptuálním, technickém a kulturním rámci umění nových médií. Zaměříme se především na vymezení pojmů: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií. Zvláštní pozornost je věnována základním pojmům diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury.
Osnova
  • 1.semestr: 1.)
  • Co jsou to nová média (nová-média; digitální-média; interaktivní média, hypermedia)
  • 2.) Informační společnost
  • 3.) Kyberkultura
  • 4.) Materiální/hmotná historie kybernetického prostoru
  • A) Historie počítače
  • B) Historie internetu
  • C) Historie virtuální reality
  • D) Historie politické ekonomiky
  • E) Historie práce
  • 5.) Symbolická historie kybernetického prostoru
  • 6.) Hlavní myšlenkové proudy 2.poloviny 20.století
  • 2.semestr:
  • 7.) Kybernetické paradigma
  • 8.) Informatícké paradigma
  • 9.) Vizuální kultura
  • 10.) Definující principy digitálních technologií: číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, kulturní překódování.
  • 11.) Změny, které s sebou digitální média přináší (pro text, distribuci, subjekt, ekonomiku atd.)
  • 12.) Základní charakteristické vlastnosti nových médií (podle Lister a col. s ohledem na další – digitální vs. analogové, interaktivita, hypertextualita, virtualita, disperze)
  • 13.) Hypertext vs. narativita
  • 14.) Binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj.
  • 15.) Imerze a zkušenost bytí v prostoru - technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
  • LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404. ISBN 9780415431613. info
  • LÉVY, Pierre P. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". Translated by Martin Kašpar - Anna Pravdová. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova, 2000, 229 s. ISBN 8024601095. info
  • TOFFLER, Alvin a Heidi TOFFLER. Nová civilizace : třetí vlna a její důsledky. Translated by Bohuslav Blažek. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2001, 125 s. ISBN 8086569004. info
  • BELL, David. An introduction to cybercultures. 1st publ. London: Routledge, 2001, viii, 246. ISBN 0415246598. info
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000
  • FLUSSER, Vilém. Komunikológia. Bratislava: Mediálný inštitut, 2002, 253 s. ISBN 80-968770-0-3. info
  • GRENZ, Stanley J. Úvod do postmodernismu. Translated by Alena Koželuhová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1997, 199 s. ISBN 80-85495-74-0. info
  • MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xxxix, 354. ISBN 0262133741. info
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Lunenfeld, P. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. The MIT Press, 2001.
  • Lyotard, J.-F. O postmodernismu. Praha: FÚ AV ČR, 1993.
  • Ed.Featherstone, M.; Burrows, R.: Cyebrspace, Cyberbodies, Cyberpunk, Londýn 1995.
  • Welsch, W. Postmoderna – pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993.
  • Další literatura bude upřesněna v průběhu kurzu.
Metody hodnocení
Přednáška. Ukončení předmětu formou znalostního testu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.