IM012 RUR (from robot to cyborg)

Faculty of Arts
Autumn 2006
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Timetable
Wed 15:50–17:25 zruseno D21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Přednáška je věnována jedné z nejslavnějších her české produkce, dramatu Karla Čapka R.U.R., ROSSUMS UNIVERSAL ROBOTS(1920/1)., ve které bylo světu poprvé představeno slovo ROBOT. Zaměříme se na interpretaci textu hry, inscenační proměny dramatu a percepci hry v různých kulturních kontextech, včetně jejího účinku mimo sféru divadla (science-fiction, robotika, umělá inteligence a umělý živit). Oblouk přednášky bude veden od strojové estetiky začátku 20.století a představy „nového člověka“ k postmodernímu chápání subjektu jako sociálního konstruktu, konceptu „jiného“ a vztahu člověka a stroje v podobě metafory kyborga. Budeme chápat čapkovský robot jako vyjádření antropologické nejistoty začátku 20.stol. a všimneme si interpretačních posunů představy robota (člověka-stroje) v kulturních kontextech Evropy a Ameriky v době, která bývá často označována jako „věk stroje“. Uvidíme, že zatímco s roboty se můžeme dnes setkat v žánru science fiction, v laboratořích výzkumných pracovišť, zabývajících se studiem možností jejich konstrukce v určitém smyslu i ve fabrických halách nebo třeba na bojištích a na povrchu Měsíce, původní čapkovský robot jako groteskní obraz člověka „věku stroje“ se na začátku 21. století transformoval do obrazu kyborga.
Syllabus (in Czech)
  • Věk stroje: Zasazení dramatu RUR do společenských, ekonomických a zejména estetických souvislostí začátku 20. století. Estetika věku stroje; strojová metafora; tzv. racionalistické umělecké směry začátku 20.století (futurismus, kubismus, konstruktivismus). R.U.R. továrna utopie: Topologická analýza hry a rozmístění postav v prostoru dramatu. Topos továrny v dobovém kontextu vrcholící průmyslové revoluce a v rámci žánru utopie. R.U.R. – hra o tom, co bylo lidstvo: rozbor formálních strategií výstavby textu dramatu. Rozvolněný dramatický tvar. Princip skleněné koule. Čapkovo divadlo světa: Věnujeme se interpretaci postav dramatu s důrazem na jejich profesní a psychologickou typovost. R.U.R. jako antická tragédie hrdinů a jako komedie záměny: Na základě formální a motivické analýzy a analýzy výstavby postav dramatu, kterým jsme se věnovali v předchozích tematických celcích, docházíme k pokusu o novou interpretaci hry RUR jako komedie záměny. R.U.R. – inspirace dobrodružnou epikou a science fiction: Lidová dobrodružná epika jako zdroj inspirace fabulační linie dramatu. Scénické interpretace R.U.R. (vizualizace robotů): Premiéra RUR v Praze v ND. RUR v USA a v Anglii. Inscenace RUR Fredericka Kieslera. R.U.R. – od modu práce k modu hry: RUR – mýtus věku stroje a rozumu – a jeho aktualizace v 2.pol. 20 století. Od robota ke kyborgovi: Proměna vztahu člověka a stroje ve 20.století.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught only once.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2006/IM012