IM042 Historie a teorie vztahu media-performance

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
St 18:20–19:55 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška reaguje a zdůraznění performativní stránky divadla/inscenace v současné divadelní teorii a praxi, kterou považujeme za důsledek stále více medializované komunikace (informační společnosti), či kultury mediální simulace (vizuální kultury). Budeme hledat způsoby vzájemného obohacování mediálního umění a performančního umění, médií a nástrojů reprodukce a časového, efemérního umění. Zaměříme se na scénickou tvorbu využívající různé re-produkční aparáty a média jako součást živých vystoupení nebo jako formu postprodukce či dokumentace efemérního performančího umění. Budeme se věnovat možnostem využití médií v performancích/inscenacích a performancí/inscenací v médiích. (Hybridní konstrukce prostředí kombinujícího materialitu konkrétní přítomnosti a medializované zpřítomnění fyzicky nepřítomného.) V současnosti skoro všechna živá performance nějakým způsobem zahrnují technologii reprodukce, někdy v minimálním měřítku (třeba mikrofony) někdy v takové míře, že skoro nemůžeme o živosti mluvit…V jiném smyslu funguje vztah a vzájemné ovlivňování performance- médií v podobě záznamu živé události… Sylabus: A) vztah performance a mas-médií Živé performance v medializované kultuře Živé performance, simulace a autenticita Živé performance, paměť a současná teorie performance B) vztah performance a nová média Tělesnost a digitální tělo Digitální prostředí jako taneční prostor Performance a video-art Odtělesnění – virtuální realita a stav beztíže
Osnova
  • Literatura: Auslander, P. Liveness, London, New York-1999. Auslander, P. From acting to performance. Essays in modernism and postmodernism. London-New York, 1997. Birringer, J. Media&Performance, along the border. Baltimore, London,1998. Zurbrugg, N.(ed.) Art, Performance, Media. Minneapolis-London, 2004. George, A. (ed.) Art, Lies and videotape: exposing performance. (katalog výstavy v Tate Liverpool, 15 November 2003 – 25 January 2004), 2003. Kaye, N. Art into Theatre. Performance interviews and documents. Amstrdam 2996/8. Rush, M. New Media in Late 20th-Century Art. London 1999. Roubal, J.(ed.) Souřadnice a kontexty divadla. Antologie současné německé divadelní teorie. Praha, 2005. Další literatura bude upřesněna.
Metody hodnocení
Vyučovací metody: Přednáška, 2 vyučovací hodiny týdně. Metody hodnocení: Znalostní test.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/IM042