IM047 AV seminář: Umění nových médií I

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Martina Ivičič (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:10–17:25 N21
Předpoklady
Studenti budou schopni : Formulovat názory na významná díla mediálního umění; Rozpoznat vlivy, které na zformulování této um. oblasti působily; Interpretovat vybraná mediální díla; Analyzovat díla mediálních umělců s ohledem na jejich místo v rámci mediálního umění a celkovou tvorbu autora; Zhodnotit přínos klíčových děl z historie vztahu umění-technika pro vývoj mediálního umění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář seznámí posluchače s významnými nebo charakteristickými díly umění nových médií. V prvním semestru tohoto dvousemestrálního kurzu se zaměříme především na tvorbu zpětně chápanou jako předchůdci umění nových médií s důrazem na umění 20. století.
Osnova
  • Podzimní semestr Téma: Archeologie nových médií: koncept člověk-stroj v 1. polovině 20.století. Metropolis (F. Lang, 1927), Modern Times (Ch. Chaplin, 1936), Muž s kinoaparátem (D. Vertov, 1929) Téma: Předchůdci umění nových médií, umělecká avantgarda a experimentální film v 60´ Futuristé a zvuk – Marinettiho zvukové koláže, The Last Machine (dokument o počátcích filmu), Experimentální film: DADA cinema, Fluxus Films, Téma: John Cage: Imaginary Landscapes, HPSCHD Téma: Počátky videoartu: Nam June Paik: Lessons from the VideoMaster Wolf Vostell, Bill Viola:THE EYE OF THE HEART, BBC Portrait. Woody Vasulka: Virtuální houbaření. Iluminace, 2006 DVD Milan Adamčiak: Muzikológ a tvorca: Opak je pravdou, Dokumentárny film, 2008 Téma: Fenomén Expo Edgard Varèse - Le Corbusier - Iannis Xenakis: Poème électronique (Expo, 1958). Legendární multimediální instalace v pavilonu Philips. Laterna Magika (Expo 1958, dokument), Kinoautomat (R. Činčera, DVD). Téma: Média a performance. Multimédia R.Rauschenberg: 9 Evenings: Theatre & Engineering, 1966 Iannis Xenakis: Electronic music Zdeněk Pešánek - Svetlo Proniká Tmou, 1930 KarlHeinz Stockhausen: Helicopter String Quartet Téma: ČS videoart. Video a intermédiá Téma: Aktuální videotvorba
Literatura
    doporučená literatura
  • Rusnáková, Katarína: V toku pohyblivých obrazov. VŠVU, Bratislava 2005
  • Tribe Mark-Reena, Jana: New Media art, Taschen 2009
  • Artists as inventors - inventors as artists. Edited by Dieter Daniels - Barbara U. Schmidt. Ostfildern: Hatje Cantz, 2008, 237 s. ISBN 9783775721530. info
Výukové metody
AV projekce, seminář, tímová reflexe rozvíjející interpretaci prezentovaných děl, samostatná četba.
Metody hodnocení
Ukončenie pozostáva z dvoch zložiek: Prvou je audio alebo videozáznam / audiovizuálna alebo zvuková prezentácia v rozsahu 1 až 5 minút. Druhou je sprievodný teoretický koncept/anotácia k tomuto dielu (rozsah max 1 A4) Zadanie: použite ľubovoľné prístupy a stratégie a vytvorte nové spracovanie staršieho diela z histórie umenia nových médií. Umiestnite staré dielo do súčasného kontextu a dajte mu nový význam. Reagujte súčasnými technologickými možnosťami na avantgardné postupy, myšlienky, stratégie. Zatiaľ čo historická avantgarda a jej staré médiá priniesli nové formy a spôsoby zobrazovania skutočnosti a nové spôsoby videnia sveta, súčasné umenie technológií sa sústreďuje na nové spôsoby manipulovania a sprístupnenia dát.Dnešný autor/divák (prosumer) stojí u zrodu určitého usporiadania, určitého systému a je schopný vytvoriť si vlastný príbeh ako odpoveď na to, čo práve videl, príbeh so svojimi vlastnými odkazmi. Cieľom tohto spôsobu ukončenia audio-vizuálneho seminára je schopnosť poslucháčov vyjadriť sa nielen teoretickým textom, ale aj pomocou vlastnej audio-vizuálnej tvorby. AV seminár má iba poukázať na kľúčové diela archeológie nových médií úzko spätými s významnými konceptmi a vznikom nových umeleckých prístupov. Je na poslucháčovi, ako sa vysporiada so zadaním. V súčasnosti už každý disponuje akýmkoľvek záznamovým médiom a taktiež sú k dispozícií open source software, freeware na úpravu digitálneho záznamu, internet je preplnený voľne dostupnými ukážkami diel. Cieľom je podnietiť poslucháčov k aktívnemu vyhľadávaniu dostupných dát a nástrojov ich spracovania a k aktívnej práci a manipulácií s nimi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.