IM064 Základy hudební kompozice II. A

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/1. přednáška + individuální výuka. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jan Kavan (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
St 17:30–19:05 JAMU
Předpoklady
Předpoklady: Zájem o vhled do oblasti elektronické a počítačové hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/2
Jiné omezení: Vstupní pohovor v září. Na základě jeho výsledků budou studenti do tohoto předmětu přijati
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Tento předmět je zaměřen na elektroakustickou část soudobé hudební kompozice. Akcentovány jsou dvě roviny – teoretická a praktická. V teoretické rovině jsou probírány různé metody kompozice elektroakustické hudby za použití technologií od počátku 20. století po dnešek. Probírané metody jsou přímo konfrontovány s kompozicemi světově uznávaných skladatelů, které využívají principy probírané látky.
Praktická část je pak zaměřena na seznámení studentů s vlastní tvorbou elektroakustické hudby. Zde budou dosažené vědomosti prakticky procvičovány tím, že budou studenti tvořit vlastní elektroakustické skladby. Pro účast v předmětu jsou podmínkou základní uživatelské znalosti práce s počítačem. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Cíle: Cílem je v zimním semestru v teoretické části předmětu seznámit posluchače se základními proudy elektronické hudby od počátku století až do současnosti. Metodika výuky předpokládá seznámení s teorií probíraného období a poté s praktickými ukázkami vzniklých děl, či demonstrací zvukových kvalit tohoto období. V letním semestru je cílem v teoretické části předmětu seznámit posluchače s moderním trendem počítačové tvorby elektroakustické hudby a prakticky demonstrovat tvorbu elektroakustických hudebních děl. Během druhého kurzu je posluchač povinen vytvořit vlastní dílo, které je podmínkou k udělení zkoušky. V praktické části budou posluchači vytvářet vlastní individuálně jednoduché elektronické studie.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • Zimní semestr (ZS):
  • 1. – 3. Základní proudy elektronické hudby počátkem 20. století – Theremin (Těrmen Vox), Thaddeus Cahill (Teleharmonium), Ondes Martenot (Martenotovy vlny).
  • 4. – 6. 40. a 50. léta – vynález magnetofonového pásu, konkrétní hudba, Max Matthews a jeho Music 1, RCA Mark II Sound Synthetiser. Aplikace v dílech Pierra Schaffera, Pierra Henryho, Carlheinze Stockhausena, Pierra Bouleze, Edgara Varese a Iannise Xenakise.
  • 7. – 10. 60. a 70. léta – Analogová syntéza, frekvenční modulace, syntezátor Buchla v díle Mortona Subbotnicka, Robert Moog a jeho syntezátory, přesahy do jiných žánrů.
  • 11. – 12. 70. a 80. léta – Úsvit digitálních syntezátorů. Přesun role syntezátorů na pole komerční hudby. Aditivní a granulární syntéza ve vážné hudbě.
  • 13. Zápočet.
  • Letní semestr (LS):
  • 1. – 3. Praktické objasnění pojmů sekvencer, syntezátor, sampler a jejich následné využití.
  • 4. – 5. Objasnění VST modelu.
  • 6. – 7. Estetika elektroakustického díla.
  • 8. – 9. Stříhání zvuku, tvorba samplů a smyček v programech Sound Forge, Wave Lab a Gold Wave.
  • 10. – 11. Kombinace samplů a syntezátorů v programu Cubase SX.
  • 12. Produkce elektroakustické skladby.
  • 13. Zápočet.
Literatura
  • HARRISON, CH., WOOD, P.: Art in Therory 1900–2000, Blackwell Publishing, 2002
  • MIDDLETON, CH.: The complete guide to Digital Audio, Muska Lipman Publishing, 2003
  • LI, Z.-L., DREW, M. S.: Fundamentals of Multimedia, Pearson/Prentice Hall, 2004
Metody hodnocení
Vyučovací metody:Přednáška je hromadná, cvičení individuální výuka. Metody hodnocení: V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet. Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita: 8 studentů
Navazující předměty
Informace učitele
Název předmětu: Základy hudební kompozice II. Typ předmětu: přednáška 1 hod. + cvičení 1 hod. Úroveň předmětu: otevřeno pro bakalářský i magisterský studijní program HF a DIFA JAMU, FAVU VUT, FF MU Rok studia: není omezeno Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 2 + 2 Jméno vyučujícího: MgA. Jan Kavan
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.