IM072 Sociální média - teorie a praxe

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Zbiejczuk (přednášející), Mgr. Adam Zbiejczuk (zástupce)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Čt 28. 2. 16:40–19:55 B11, Pá 29. 2. 8:20–11:35 zruseno C21, Čt 27. 3. 16:40–19:55 B11, Pá 28. 3. 8:20–11:35 zruseno C21, Čt 24. 4. 16:40–19:55 B11, Pá 25. 4. 8:20–11:35 zruseno C21, Čt 15. 5. 16:40–19:55 B11, Pá 16. 5. 8:20–11:35 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Sylabus: Kurz se bude ve třech blocích věnovat socio-kulturním aspektům sociálních médií, praktickým ukázkám a práci s jednotlivým internetovými službami. Teoretickou část bude tvořit pojednání o sítích a síťových efektech, historii předchůdců sociálních médií, otázce elitní (one-to-many) versus amatérské (many-to-many) produkce, teorii "dlouhého chvostu", kritice sociálních médií a jejich umělecké reflexi. Druhý blok se bude detailněji zabývat vybranými typy amatérské produkce (blogy, občanská žurnalistika) a proměnou konceptů duševního vlastnictví a soukromí ve věku sociálních médií. Ve třetím bloku budou představeny konkrétní příklady služeb, které bývají označovány jako web 2.0 (del.icio.us, last.fm). Diskuse nad možnostmi vytváření virtuální identity a komunit, významem vyhledávačů a ukázky praktického využití projektů v akademické i osobní každodennosti. Virální marketing a nové obchodní modely.
Metody hodnocení
Požadavky pro zápočet: Účast na všech třech blocích. Participace na interaktivních výstupech, které budou specifikovány v průběhu semestru (registrace ve vybraných službách a jejich využití). Vypracování závěrečného úkolu.
Informace učitele
Literatura: Anderson, Chris: *The Long Tail.* Wired 10/04. [ http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail.html] Barabási, Albert-László: *V pavučině sítí.* Praha : Paseka, 2005. Benkler, Yochai: *The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. *New Haven, London: Yale University Press, 2006. [ http://www.benkler.org/Benkler_Wealth_Of_Networks.pdf] Crosbie, Vin. *What is 'New Media'?* 2006 [ http://rebuildingmedia.corante.com/archives/2006/04/27/what_is_new_media.php ] Gillmor, Dan: *We the Media.* 2004 [ http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp] Lanier, Jaron: *Digital Maoism: The Hazards of the New Online Collectivism.* Edge.org, 2006 [http://edge.org/3rd_culture/lanier06/lanier06_index.html] Lessig, Lawrence: *Free Culture. *New York: Penguin Press, 2004 [ http://www.free-culture.cc/freeculture.pdf] O'Reilly, Tim: *What is Web 2.0*. [ http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html ] Scholz, T. (2005) The Participatory Challenge. In: Krysa, J. ed. *Curating Immateriality*. DATA browser 3. New York, Autonomedia. p. 194-212 [ http://www.collectivate.net/the-participatory-challenge/] Zbiejczuk, Adam: *Web 2.0 - charakteristiky a služby.* 2007 [ http://zbiejczuk.com/web20/] Náš budoucí web: http://zbiejczuk.com/socmedia/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/IM072