IM099a Umění pohyblivých obrazů I

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 9. 10. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22, Pá 6. 11. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22, Pá 4. 12. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22
Předpoklady
Hlavním cílem kurzu je porozumění základům umění pohyblivých obrazů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
První část přednášky Umění pohyblivých obrazů představí, jak se definují jednotlivé proudy, komunity, skupiny, manifesty a estetika v průběhu šedesátých let až do současnosti. K demonstrování této části přednášky nám poslouží výběr ze zahraničních retrospektivních kurátorských kolekcí videií. Shromážděná díla prezentují rozmanitost umělecké tvorby, a to v široké škále od hravých formálních experimentů s obrazem a zvukem, přes díla využívající pionýrské technologické postupy či remixující různorodý nalezený materiál až k videím, která vznikla záznamem pokusů analogických těm vědeckým, jež vyniká zejména touhou překračovat meze známých technologií. Budeme se věnovat pracem nejmladší i již etablované generace tvůrců, kteří se rekrutují především z řad studentů a absolventů oborů nových médií.
Druhá část přednášky představí práce generačně blízkých českých či slovenských tvůrců. Prezentovat a analyzovat budeme videa některých vybraných výrazných autorů z oborů nových médií a animace na vysokých uměleckých školách (AVU, FaVU, FAMU, VŠUP a dalších.). Studenti by se tak měli na základě úvodního historického exkurzu do problematiky videoartu, seznámit se současnými tendencemi (tematickými i technologickými). Nedílnou součástí přednášky bude prezentace početného množství samotných videí a představení jednotlivých tvůrčích osobností.
Osnova
  • - Současný světový a český videoart v průběhu devadesátých let až do současnosti
  • - Specifika videoartu
  • - Definování jednotlivých proudů, komunit, skupin a manifestů
  • - Témata a technologie ve videoartu
  • - Video performance, aktivistické a komunitní videa
  • - Estetika, formální postupy, experimenty s obrazem a zvukem
  • - Prezentace a instalace videoartu
  • - Divácká percepce a recepce videoartu
Literatura
  • Rush, Michael. New Media In Late 20th Century Art. London: Thames and Hudson, 2003
  • Rush, Michael. Video Art. London: Thames and Hudson, 2003
  • Náhradní obsah: Cubitt, Sean. Videography, Video Media As Art And Culture. New York: Routledge, 1993
  • Náhradní obsah: Cubitt, Sean. Timeshift On Video Culture. New York: Routledge, 1991
Výukové metody
Lecture
Metody hodnocení
Esej.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.