IM100 Interaktivní umění a postmoderní doba

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:30–14:05 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Konceptualizace, virtualizace, interakce, intermedializace a multimedializace jako důležité principy soudobého umění. Dílo otevřené v čase a prostoru a interpretace otevřená v kontextu. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
Osnova
  • 1. Komplementárnost symbolických forem v reflexi světa.
  • 2. Filozoficko-estetické východiska uměleckých intermedií a multimedií.
  • 3. Konceptualizace umělecké tvorby ve 20. století.
  • 4. Virtualizace a derealizace lidské skutečnosti.
  • 5. Postmoderní doba a elektronické a mediální světy.
  • 6. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti.
  • 7. Koncept otevřeného uměleckého díla.
  • 8. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy.
  • 9. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci.
  • 10. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
Literatura
  • Ostertag, Bob: Creative Life: Music, Politics, People and Machines. Urbana/Chicago, 2009.
  • Eco, Umberto: The Open Work. Cambridge/Massachusetts, 1989.
  • Cseres, Jozef: Hudobné simulakrá. Bratislava, 2001.
  • Rosenboom, David: Collapsing Distinctions: Interacting within Fields of Intelligence on Interstellar Scales and Parallel Musical Models. Santa Clarita, 2003.
  • Ritter, Don: The E Decision. 2010.
  • Collins, Nicolas: Handmade Electronic Music: The Art of Hardware Hacking. New York, 2009.
  • Ryan, Mary-Laure: Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore, 2003.
  • Virilio, Paul: Informatická bomba. Červený Kostelec, 2004.
  • Welsch, Wolfgang: Umelé rajské záhrady? Skúmanie sveta elektronických médií a iných svetov. Bratislava, 1995.
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
zkouška+esej
Informace učitele
Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2024.