IM100 Interactive Art and Postmodern Age

Faculty of Arts
Autumn 2010
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jozef Cseres (lecturer), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Timetable
each odd Monday 15:00–16:35 zruseno D22, each odd Monday 15:00–18:15 zruseno D22
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 150 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/150, only registered: 0/150, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/150
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Konceptualizace, virtualizace, interakce, intermedializace a multimedializace jako důležité principy soudobého umění. Dílo otevřené v čase a prostoru a interpretace otevřená v kontextu. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komplementárnost symbolických forem v reflexi světa.
  • 2. Filozoficko-estetické východiska uměleckých intermedií a multimedií.
  • 3. Konceptualizace umělecké tvorby ve 20. století.
  • 4. Virtualizace a derealizace lidské skutečnosti.
  • 5. Postmoderní doba a elektronické a mediální světy.
  • 6. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti.
  • 7. Koncept otevřeného uměleckého díla.
  • 8. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy.
  • 9. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci.
  • 10. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
Literature
  • Cseres, Jozef: Hudobné simulakrá. Bratislava, 2001.
  • Eco, Umberto: The Open Work. Cambridge/Massachusetts, 1989.
  • Ritter, Don: The E Decision. 2010.
  • Ryan, Mary-Laure: Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore, 2003.
  • Ostertag, Bob: Creative Life: Music, Politics, People and Machines. Urbana/Chicago, 2009.
  • Virilio, Paul: Informatická bomba. Červený Kostelec, 2004.
  • Welsch, Wolfgang: Umelé rajské záhrady? Skúmanie sveta elektronických médií a iných svetov. Bratislava, 1995.
  • Collins, Nicolas: Handmade Electronic Music: The Art of Hardware Hacking. New York, 2009.
  • Rosenboom, David: Collapsing Distinctions: Interacting within Fields of Intelligence on Interstellar Scales and Parallel Musical Models. Santa Clarita, 2003.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška
Assessment methods (in Czech)
zkouška+esej
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2015, Autumn 2017, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/IM100