IM100 Interactive Art and Postmodern Age

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Ing. Alena Albíniová
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Konceptualizace, virtualizace, interakce, intermedializace a multimedializace jako důležité principy soudobého umění. Dílo otevřené v čase a prostoru a interpretace otevřená v kontextu. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komplementárnost symbolických forem v reflexi světa.
  • 2. Filozoficko-estetické východiska uměleckých intermedií a multimedií.
  • 3. Konceptualizace umělecké tvorby ve 20. století.
  • 4. Virtualizace a derealizace lidské skutečnosti.
  • 5. Postmoderní doba a elektronické a mediální světy.
  • 6. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti.
  • 7. Koncept otevřeného uměleckého díla.
  • 8. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy.
  • 9. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci.
  • 10. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
Literature
    required literature
  • Eco, Umberto: The Open Work. Cambridge/Massachusetts, 1989.
  • Welsch, Wolfgang: Umelé rajské záhrady? Skúmanie sveta elektronických médií a iných svetov. Bratislava, 1995.
  • Od analógového k digitálnemu-- : nové pohľady na umenia v audiovizuálnom veku. Edited by Jozef Cseres - Michal Murin. Banská Bystrica: Fakulta výtvarných umení, Akadémia umení, 2010, 219 s. ISBN 9788089078783. info
    not specified
  • Ritter, Don: The E Decision. 2010.
  • Ryan, Mary-Laure: Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore, 2003.
  • Ostertag, Bob: Creative Life: Music, Politics, People and Machines. Urbana/Chicago, 2009.
  • Virilio, Paul: Informatická bomba. Červený Kostelec, 2004.
  • Rosenboom, David: Collapsing Distinctions: Interacting within Fields of Intelligence on Interstellar Scales and Parallel Musical Models. Santa Clarita, 2003.
  • Cseres, Jozef: Hudobné simulakrá. Bratislava, 2001.
  • Collins, Nicolas: Handmade Electronic Music: The Art of Hardware Hacking. New York, 2009.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška
Assessment methods (in Czech)
zkouška+esej
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2015, Autumn 2017, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2024, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/IM100