IM101 Institutional Art Theory and Contextual Interpretations of Work of Art

Faculty of Arts
Spring 2011
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (lecturer), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Timetable
each odd Monday 14:10–17:25 zruseno D22
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 150 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/150, only registered: 0/150, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/150
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Radikální změny reprezentačních paradigmat v umění 20. století. Instituce světa umění a nové chápání autorství. Funkcionální a procedurální definice umění. Příspěvek Arthura Danta k teorii moderního umění. Institucionální teorie umění podle George Dickieho. Úsilí estetiky a sociologie vymezit hranice a definiční obor umění. Nutnost kontextové interpretace uměleckého díla v postmoderní epoše.
Syllabus (in Czech)
  • Sylaby: 1. Marcel Duchamp a konceptualizace umělecké tvorby. 2. Radikální změny reprezentačních paradigmat v umění 20. století. 3. Instituce světa umění a nové chápání autorství. 4. Institucionalizace hudby podle Jacquasa Attaliho. 5. Strukturalistické a semiologické přístupy k uměleckému dílu. 6. Funkcionální a procedurální definice umění. 7. Příspěvek Arthura Danta k teorii moderního umění. 8. Institucionální teorie umění podle George Dickieho. 9. Úsilí estetiky a sociologie vymezit hranice a definiční obor umění. 10. Nutnost kontextové interpretace uměleckého díla v postmoderní epoše.
Literature
  • Cseres, Jozef: V akých svetoch umenia to dnes žijeme? In: “Vzťah umenia a estetiky v 21. storočí”, Bratislava 2009, s. 40-53.
  • Danto, Arthur: Svět umění. In: Aluze, revue pro literaturu, filozofii a jiné 1/2009, s. 66-74.
  • Danto, Arthur: Zneužitie krásy. Kalligram, Bratislava 2008.
  • Bourdieu, Pierre: Za vědu o dílech. In: Bourdieu, „Teorie jednání“, Karolinum, Praha 1998, s. 41-68.
  • Attali, Jacques: Noise. The Political Economy of Music. The University of Minnesota Press, Minneapolis/Londýn 2002.
  • Dickie, George: Co je umění? Institucionální analýza. In: Aluze, revue pro literaturu, filozofii a jiné 2/2008, s. 81-90.
  • Carroll, Noel (ed.): Theories of Art Today. University of Wisconsin Press, Madison 2000.
  • Becker, Howard: Art Worlds. University of California Press, Berkeley/Los Angeles/Londýn 1982.
  • Bourdieu, Pierre: Pravidla umění. Host, Brno 2010.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2015, Spring 2017.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2011/IM101