IM150 Úvod do metod a technik výzkumu

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Alena Macková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 N42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prostřednictvím přednášek v kombinaci se semináři studentům poskytnout základní vhled a porozumění logice sociálně-vědního výzkumu. Kurz zároveň provede studenty jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby výzkumného tématu přes specifikaci výzkumného cíle a výzkumné otázky, až po volbu metody a výběr vzorku. Kurz tak je určen zejména pro ty studenty, kteří plánují vypracování výzkumné diplomové práce, kde jim kurz poskytne prostor jak pro vypracování úvodního projektu, tak pro jeho konzultace v rámci seminářů. Kurz studenty seznámí s logikou výzkumu v sociálních vědách s důrazem jak na filozofii vědy a postupy a logiku konstrukce výzkumu, tak s důrazem na příklady vybraných kvalitativních (např. hloubkové rozhovory, focus group, etnografie, textuální analýzy, sémiotické analýzy) i kvantitativních (např. dotazníkové šetření, obsahové analýzy) metod využitelných zejména pro zkoumání (1) aktérů a jejich jednání/publik; (2) (mediálních) obsahů. V kurzu budou diskutovány klíčové koncepty, problémy a rizika (např. problém reprezentativity), s nimiž se studenti při výzkumu mohou potkat, a přiblíží i některé nové trendy v sociálně-vědných výzkumech (např. online sběry dat, analýzy sociálních sítí).
Osnova
  • filozofie vědy a základní pojmy
  • sociálně-vědný výzkum a jeho specifika
  • kvantitativní vs. kvalitativní výzkum ve výzkumu aktérů/publik a mediálních obsahů
  • kvantitativní výzkum a jeho metody
  • kvalitativní výzkum a jeho metody
  • etnografický výzkum, textuální a semiotické analýzy, dotazníková šetření, obsahové analýzy
  • sběry dat a reprezentativita, limity výzkumů a prezentace dat
  • novinky - online výzkumy, big data, analýzy sítí
Literatura
  • HEWSON, Claire, Carl VOGEL a Dianna LAURENT. Internet research methods. Second edition. Washington DC: Sage, 2016, 222 stran. ISBN 9781446208564. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
Výukové metody
přednášky, semináře, konzultace, diskuse, čtení
Metody hodnocení
2 stručná shrnutí výzkumných článků, výzkumný projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.