IMJ08 Metodika výuky hudebně teoretických disciplín I

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Věra Chmelová (přednášející), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 7:45–9:15 011
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s hudebně-pedagogicky zaměřenou literaturou, specifikovat rozdíly a cíle výuky hudební teorie na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF, položit potřebné teoretické základy k pedagogickému působení v oblasti hudebního školství.
Osnova
  • 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.
  • 2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky,učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.
  • 3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků.
  • 4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.
  • 5. Druhy činností v Hv a HN a jejich charakteristika: činnosti vokální, pohybové, poslechové a instrumentální - jejich použití při výuce hudební teorie na ZŠ a ZUŠ. Osobnost C. Orffa a jeho Schulwerk, Česká Orffova škola.
  • 6. Osobnost žáka a učitele, autorita učitele a jeho výchovné dovednosti.
  • 7. Muzikoterapie a její postavení v hudebně-výchovném procesu.
  • 8. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami.
Literatura
  • Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007.
  • Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Informace učitele
https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2017/H60236
Rozvrh: HF JAMU St 8:30–9:15, učebna č. 004
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/IMJ08