IMK21 Antropologie vizuální kultury

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Studenti US zakončují kolokviem se 4 kredity. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Aleš Filip, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Pá 20. 2. 16:40–18:15 zruseno D21, Pá 20. 3. 16:40–18:15 zruseno D21, Pá 17. 4. 16:40–18:15 zruseno D21, Pá 15. 5. 16:40–18:15 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na teorie a vybraná díla výtvarného umění, zkoumané v širším kontextu vizuální kultury. Kromě uplatnění tradičních oborů, dějin umění a estetiky, bude v rámci kurzu přihlédnuto k metodám mezioborového studia vizuální kultury se zvláštním zaměřením na obrazovou antropologii.
Osnova
  • 1) Vymezení pojmu a obsah kurzu, požadavky na ukončení, 2) Vizuální kultura – proměny paradigmatu: a/ pravda, moc a rétorika, b/ umělec, objednavatel a divák, pravost díla, c/ idea v umění – koncepty, 3) Existuje vizuální jazyk? Výzkum gest, formule patosu atd., 4) Zobrazení – percepce: a/ konstrukce obrazového prostoru, b/ optické iluze 5) Nauka o barvách, 6) Teorie fotografického obrazu, 7) Přírodovědná a kulturní antropologie, 8) Tělesnost, pohlaví a rod: a/ médium - tělo - zobrazení, b/ "nahá pravda" a zobrazení tělesnosti c/ feminismus, 9) Teorie architektury, urbanismu a designu, 10) "Vysoké" a "nízké" ve vizuální kultuře: a/ "vznešené", posvátný prostor a podoby numinózního, b/ periferní oblasti výtvarné kultury, c/ avantgarda a kýč, d/ pop art a příbuzné směry, 11) Virtuální realita; 12) Závěrečné shrnutí
Literatura
  • BELTING, Hans. Bild-Anthropologie : Entwürfe für eine Bildwissenschaft. 2. Aufl. München: Wilhelm Fink Verlag, 2002, 278 s. ISBN 3770534492. info
  • BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 8020408568. info
  • MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. 1st publ. London: Routledge, 1999, xi, 274. ISBN 0415158761. info
  • The visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002, xix, 737. ISBN 0415252229. info
  • GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. 1. vyd. Praha: Barrister & Principal, 2000, 251 s. ISBN 80-85947-53-6. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia, 2000, 205 s. ISBN 80-7198-444-2. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé. Praha: ARGO a NG, 2000, 259 s. ISBN 80-7203-252-6. info
  • Vizuální teorie : současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Edited by Ladislav Kesner, Translated by Lucie Vidmar. 2. rozš. vyd. Jinočany: H&H, 2005, 372 s. ISBN 8073190540. info
  • Před obrazem : antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Edited by Tomáš Pospiszyl, Translated by Tomáš Pospiszyl - Věra Chase - Ruben Pe. 1. vyd. Praha: OSVU, 1998, 189 s. ISBN 80-238-1286-6. info
  • BALEKA, Jan. Modř : barva mezi barvami. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 207 s. ISBN 8020007180. info
  • CRARY, Jonathan. Suspensions of perception : attention, spectacle, and modern culture. 2nd print. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, x, 397. ISBN 0262032651. info
Metody hodnocení
Kurz bude ukončen referátem. Návrhy témat lze najít v ISu ve složce Učební materiály. Nebo je možno zvolit jiné téma, které náleží do tématického spektra kurzu. Rozsah referátu: 4.500 znaků včetně mezer, způsob odevzdání: do odevzdávárny, termín: do 15.6.2009. Téma je nutno do 16.5. dohodnout s vyučujícím (buď mailem, nebo při přednášce).
Informace učitele
Další literatura
Dempseyová, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha : Slovart, 2002. Gombrich, Ernst Hans. Umění a iluze : studie o psychologii obrazového znázorňování : Art and illusion (Orig.). Translated by Miroslava Tůmová. Praha : Odeon, 1985. Gombrich, E. H. The uses of images :studies in the social function of art and visual communication. London : Phaidon, 2000. Kruft, Hanno-Walter. Geschichte der Architekturtheorie :von der Antike bis zur Gegenwart. Studienausg., 5. Aufl. München : Verlag C. H. Beck, 2004. Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4. přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. 513 s. Michl, Jan. Tak nám prý forma sleduje funkci :sedm úvah o designu vůbec a o chápání funkcionalismu zvláště. Praha : VŠUP, 2003. Pachmanová, Martina. Neznámá území českého moderního umění : pod lupou genderu. Praha : Argo, 2004. Pechar, Josef - Urlich, Petr. Programy české architektury. Praha : Odeon, 1981. Szczepanik, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha : Herrmann a synové, 2004. Architektura na prahu informačního věku :texty o moderní a současné architektuře. Edited by Jana Tichá. Praha : Zlatý řez, 2001. O smyslu a interpretaci architektury :sborník textů zahraničních autorů. Translated by Petr Kratochvíl. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2005. Image and code. Edited by E. H. Gombrich - Wendy Steiner. [Ann Arbor] : University of Michigan, 1981. Neviditelná žena : antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Edited by Martina Pachmanová, Translated by Lucie Vidmarová. 1. vyd. Praha : One Woman Press, nakladatelství Marie Chřibkové, 2002. Aleš Kuneš – Tomáš Pospěch, Čítanka z teorie fotografie. Opava 2003. Bruno Latour - Peter Weibel (eds.), Iconoclash: Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Karlsruhe, Cambridge 2002. Martina Pachmanová (ed.), Design: Aktualita, nebo věčnost? Praha 2005. Susan Sontagová, O fotografii. Praha 2002. Zdeňka Volavková-Skořepová, Myšlenky moderních sochařů. Praha 1971. Marta Filipová - Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy – texty – interpretace. Brno 2008.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/IMK21