ISKB07 Digitální kompetence

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Šolcová (pomocník)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:00–15:40 B2.13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz vychází z monografie Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou, ale je doplněn řadou dalších úvah postřehů a témat, která se do ní nevešla. Jde o jediný český univerzitní kurz, který komplexně reflektuje DigComp a současně ho promýšlí v hlubších souvislostech odpovídajících studentům FF MU.

Cílem předmětu je rozvoj teoretických i praktických znalostí a dovedností, které umožní frekventantovi pracovat s moderními technologiemi pro vzdělávání a pro presentaci informací. Kurz kopíruje The Digital Competence Framework 2.2 - European Commission, věnuje se jeho jednotlivým částem a vztahuje jej k praktickým i teoretickým dovednostem nutných nejen pro jeho osvojení, ale také pro práci v knihovně nebo ve vzdělávací instituci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen:
  • tvořit inforgrafiku
  • přemýšlet o možnostech vizualizace dat a procesů a zvolit pro ni vhodnou metodu
  • tvořit obdobný text v online prostředí Medium
  • kriticky reflektovat The Digital Competence Framework 2.2
  • tvořit vzdělávací modul v Moodle
  • chápat základní terminologii z počítačových sítí
  • natočit jednoduchý film ve skupině se spolužáky
  • zvolit vhodný online nástroj pro práci s digitálním obsahem
  • Osnova
    • 1. The Digital Competence Framework 2.2, organizační pokyny
    • 2. Datová a informační gramotnost I.
    • 3. Datová a informační gramotnost II.
    • 4. Komunikace a spolupráce I.
    • 5. Komunikace a spolupráce II.
    • 6. Tvorba digitálního obsahu I.
    • 7. Tvorba digitálního obsahu II.
    • 8. Bezpečnost I.
    • 9. Bezpečnost II.
    • 10. Řešení problémů I.
    • 11. Řešení problémů II.
    Literatura
      povinná literatura
    • ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 190 s. Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9330-0. info
    • ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
    • ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow, 2017, 111 s. ISBN 978-80-88123-17-0. info
      neurčeno
    • Černý, M. (2023). DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi. Národní pedagogický institut ČR, 124 s.
    • KAATRAKOSKI, Heli; LITTLEJOHN, Allison; HOOD, Nina. Learning challenges in higher education: an analysis of contradictions within Open Educational Practice. Higher education, 2017, 74.4: 599-615.
    • ARIEW, Susan, et al. Information Literacy and Data Literacy as Critical Thinking. 2019.
    • NÚÑEZ-CANAL, Margarita; DE OBESSO, Mª de las Mercedes; PÉREZ-RIVERO, Carlos Alberto. New challenges in higher education: A study of the digital competence of educators in Covid times. Technological Forecasting and Social Change, 2022, 174: 121270.
    • WELLER, Martin, et al. Mapping the open education landscape: citation network analysis of historical open and distance education research. Open Praxis, 2018, 10.2: 109-126.
    • SKANTZ-ÅBERG, Ewa, et al. Teachers’ professional digital competence: an overview of conceptualisations in the literature. Cogent Education, 2022, 9.1: 2063224.
    • GUILLÉN-GÁMEZ, Francisco D., et al. Identifying predictors of digital competence of educators and their impact on online guidance. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 2022, 17.1: 1-19.
    • MATTAR, João; RAMOS, Daniela Karine; LUCAS, Margarida Rocha. DigComp-based digital competence assessment tools: literature review and instrument analysis. Education and Information Technologies, 2022, 27.8: 10843-10867.
    Výukové metody
    Studenti se účastní přednášek procházejících DigComp 2.2. Průběžně plní úkoly (5x) mající teoretickou a praktickou část. Na úkoly si dávají vzájemnou zpětnou vazbu. Od učitele získají bodovou zpětnou vazbu na konci semestru. Na konci semestru píší esej a plní znalostní test.
    Metody hodnocení
    Závěrečné hodnocení se skládá z následujících částí:
  • Závěrečný test 42 bodů.
  • Závěrečná esej 18 bodů (cca 10 000 znaků včetně mezer).
  • Průběžné úkoly 40 bodů (nutné odevzdat všech pět).
  • Vstupní dotazník a vstupní autoevaluace (nebodovaná, ale povinná).
  • Výstupní dotazník a výstupní autoevaluace (nebodovaná, ale povinná).
  • Zpětné vazby (přibližně 2x5) na úkoly spolužáků.

    Známky: 110-95 A; 94-85 B; 85-78 C; 77-69 D; 69-62 E; Méně F
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.