ISKB41 Čtení a čtenáři

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jiří Trávníček, M.A. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA ( N )
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí kompetence primárně získané v literárně zaměřených povinných předmětech kurikula.
Předmět má dva hlavní cíle:
- seznámit studenty s koncepty čtenáře od nejstarších dob do současnosti;
- provést studenty průzkumy, které se týkají čtenářů a čtení v České republice (2007, 2010, 2013)
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu student: - má znalost a porozumění konceptů čtenáře od nejstarších dob do současnosti;
- zná a dokáže analyticky reflektovat průzkumy, které se týkají čtenářů a čtení v České republice (2007, 2010, 2013);
- s poznatky dokáže v aplikované rovině pracovat, je schopen verbální i písemné reflexe problematiky
Osnova
  • (1) Přehled konceptů:
  • - Antika;
  • - Středověk;
  • - Romantismus;
  • - 20. století: Kostnická, Buffalská a Birminghamská škola
  • (2) Průzkumy (2007, 2010, 2013):
  • - proč je dělat;
  • - jak je dělat - metoda;
  • - čtení, kupování, půjčování;
  • - co čteme;
  • - beletrie;
  • - čtení a internet;
  • - čtenářská socializace;
  • - srovnání;
  • - závěry
Literatura
  • BAUMGÄRTNER, Alfred Clemens (ed.): Lesen - Ein Handbuch. Lesestoff. Leser und Leseverhalten. Lesewirkungen. Leseerziehung. Lesekultur. Hamburg: Verlag für Buchmarkt-Forschung, 1973.
  • DISMAN, Miroslav: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 2006.
  • FRANZMANN, Bodo-Hasemann, Klaus-Löffler, Ditrich-Schön, Erich: Handbuch Lesen. München: K. G. Saur, 2001.
  • HAMAN, Aleš: Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991.
  • LESŇÁK, Rudolf: Literárne dielo a čitateľl. Bratislava: Slovenský spisovatel, 1982.
  • MANGUEL, Alberto: Dějiny čtení, přel. O. Trávníčková. Brno: Host, 2007.
  • MANN, Peter H.- Burgoyne, Jacqueline L.: Books and Reading. London: Andre Deutsch, 1969
  • PRÁZOVÁ, Irena - HOMOLOVÁ, Kateřina - LANDOVÁ, Hana - RICHTER, Vít: České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2015, 136 s., ISBN 9788074914928.
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 9788070505991. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Překnížkováno : co čteme a kupujeme (2013). 1. vyd. Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky vydal Host, 2014, 190 s. ISBN 9788070506370. info
  • STRAUS, Grażyna Strauss-Wolff, Katarzyna: Czytanie, kupowanie, wypożyczanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2004 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2006.
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 207 s. ISBN 9788070505540. info
Výukové metody
Kombinace přednášek a seminářů
Metody hodnocení
Dva krátké (pracovní) texty během semestru;
Čtenářská biografie na konci (esej)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.