ISKB51 Rozvoj kompetencí učícího knihovníka

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 6 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/6, pouze zareg.: 0/6
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet dovednosti a kompetence budoucích knihovníků a studentů se zájmem o neformální vzdělávání v oblasti participace na vzdělávacích aktivitách různých typů (městských, akademických, muzejních apod.). Studenti se v rámci kurzu naučí pod záštitou vyučujících a knihovníků z praxe-mentorů organizovat, připravovat a prakticky realizovat vzdělávací aktivity v kontextu paměťových institucí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat vzdělávací potřeby cílové skupiny
- navrhnout odpovídající vzdělávací aktivitu
- stanovit relevantní vzdělávací cíle
- organizovat a realizovat vzdělávací aktivity v praxi
- zajišťovat marketing aktivit ve spolupráci s institucí
- evaluovat průběh a dopady vzdělávací aktivity
Osnova
  • Pro semestr jaro 2023 bude reálným prostředím aktivit studentů Knihovna na Křižovatce, experimentální pracoviště KISKu. Témata, která jsou studentům nabídnuta pro semestrální činnost v malých týmech (případně individuálně):
  • 1. program výuky ve vzdělávacích aktivitách knihovny: - spolupráce s kolegy v knihovně na výukových aktivitách v rámci informačního vzdělávání knihovny pro studenti a také v rámci výuky informačních dovedností na katedrách FF MU nebo PdF MU - samostatné vedení dílčích části výuky pod supervizí mentora-učícího knihovníka - evaluace aktivit v rámci mentorského programu
  • 2. Oblast enviromentálních edukačních programů - zjišťování poptávky veřejnosti; příprava environmentálních programů, ekologických aktivit pro žáky ZŠ; - zjišťování grantových pobídek;
  • 3. Bookstart - možnost organizace bookstartových aktivit studenty KISKu; - zjišťování zájmu uživatelů; - příprava a organizace programů pro maminky, malé děti apod.
  • 4. Čtenářské kluby - příprava a realizace volnočasové aktivity pro děti z místní ZŠ; - využití metodiky Nové školy o.p.s.
  • 5. Kluby seniorů - zjišťování poptávky, propagace, příprava pilotních programů
  • 6. Tematické mapy - tvorba pro různé cílové skupiny; - zpracování například formou mind map
Literatura
  • JOHNSON, Brenda L. Transforming Roles for Academic Librarians: leading and Participating in New Partnerships. ARL Digital Publiactions Home [online]. Washington, DC: Association of Research Libraries, ©2020. https://publications.arl.org/rli272/11
  • PEACOCK, Judith. Teaching Skills for Teaching Librarians: postcards from the Edge of the Educational Paradigm. Australian Academic & Research Libraries. Routledge, 2001, 32(1), 26-42. DOI: 10.1080/00048623.2001.10755141. ISSN 0004-8623. Dostupné také z:
  • The teacher-librarian's handbook. HathiTrust Digital Library [online]. Ann Arbor: HathiTrust Digital Library, ©2020 [cit. 2020-07-17]. Dostupné z: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=mdp.39015033892947&view=1up&seq=13
  • SOBEL, Karen, Peter RAMSEY a Galin JONES. The Professor-Librarian: academic Librarians Teaching CreditBearing Courses. Public Services Quarterly. Routledge, 2018, 14(1), 1-21. DOI: 10.1080/15228959.2017.1342584. ISSN 1522-8959.
  • LAUFKOVÁ, Veronika. Projekt S knížkou do života a čtenářská gramotnost: metodická příručka pro práci knihoven s dětmi ve věku 3-6 let. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2020, 91 s. ISBN 978-80-7050-732-2. info
  • KRČÁL, Martin, Pavla KOVÁŘOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ, Iva ZADRAŽILOVÁ a Klára MASAŘOVÁ. Knihovnické fondy, procesy a služby. Edited by Martin Krčál - Pavla Kovářová. 1. vyd. Brno: Citace.com, 2018, 124 s. Knihovnictví a informační vědy, sv. 1. ISBN 978-80-88071-03-7. info
  • Rovný přístup : knihovna přátelská k seniorům : metodická příručka pro práci knihoven se seniory. Edited by Hana Mazurová - Zlata Houšková. 1. vydání. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2016, 87 stran. ISBN 9788070506745. URL info
Výukové metody
Předmět probíhá praktickou formou.
Aktivity v Knihovně na Křižovatce Na základě seznámení se stávajícím stavem student provede rešerši novinek v oblasti informačního vzdělávání/vzdělávání. Navrhuje aktualizaci (tematickou, metodickou, technologickou).
Student pracuje v průběhu semestru na jedné až dvou výukových jednotkách. Uvažována je také výuka na dálku (webináře, online workshopy).
Vyvrcholením předmětu bude převzetí části prezentace a výuky v poslední lekci včetně vlastní přípravy podkladů apod. Nedílnou součástí celého procesu bude zpětná vazba.
V menších týmech studenti ve spolupráci s knihovnicemi připravují a realizují vzdělávací aktivity pro čtenáře a návštěvníky instituce. Studenti svůj projekt konzultují s vyučujícími předmětu. V úvodu a závěru semestru proběhne společná organizační a informativní hodina.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu pro jednotlivé studenty:
- příprava nebo realizace zvolené aktivity dle konkrétního zadání
- aktivní komunikace a spolupráce s mentorem či vyučujícím předmětu
- rozumné nakládání s časovou dotací předmětu na základě výše uvedené komunikace
- plnění průběžných úkolů zadávaných mentorem/vyučujícím
- reflexe práce studentů s KISK vyučujícím a učícím knihovníkem Všichni účastníci předmětu v ÚK FF MU se zúčastní úvodní a také závěrečné reflektivní schůzky.
- pozitivní evaluace aktivity ze strany instituce, pro kterou aktivita vznikla
Informace učitele
Předmět je svým pojetím i zaměřením určen také pro studenty kombinované formy studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.