ISKB79 Dramatická výchova pro knihovníky

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
MgA. Kateřina Chalupníková (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět nemá prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Náplň předmětu je praktická. Studenti pracují aktivně s knihami. Prožijí dva programy interaktivního čtení, které je opřené o aktivity z dramatické výchovy. Sami si pak zkusí takové programy vytvořit. Učí se vhodně vybrat knihu i úryvek a vymyslet vhodný doprovodný program. Věnují se také rétorice - praktickým rétorickým rozcvičkám, učí se, jak poutavě přečíst text. Dalším cílem předmětu je učit se podávat zpětnou vazbu, získat zpětnou vazbu a učit se sebereflexi, což jsou nezbytné nástroje pro vytváření kvalitních výukových programů.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu je schopný:
vhodně vybrat knihu pro danou cílovou skupinu a použít úryvek, který dává smysl a je poutavý
vytvořit jednoduchý doprovodný program ke čtení, zvolit vhodnou aktivitu, aby čtení bylo interaktivní
se řádně rozmluvit, vědomě pracovat s hlasem, s pauzou, s tempem poutavě přečíst text
podat a přijmout zpětnou vazbu
sebereflexe
Osnova
  • Základní pojmy: dramatická výchova, přednes textu, interaktivní čtení, zpětná vazba, sebereflexe Náplň: Nastavení očekávání a výukového plánu, analýza cílové skupiny a cílů programu, rozbor okolností Ukázka 2 programů + jejich rozbor Volba cílové skupiny a knihy pro vlastní práci ve skupinách Úvod do rétoriky Rétorické rozcvičky Trénink poutavého čtení textu Tvorba vlastního programu (ve skupinách) k vybranému textu + reflexe Závěrečná prezentace vlastního programu
Výukové metody
Interaktivní praktický workshop: - interaktivní výklad; - simulační trénink; - další praktická cvičení; - zpětná vazba a sebereflexe
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu jsou stanoveny podmínky: - pravidelná docházka dle předem stanovených pravidel; - aktivní účast na setkáních; - plnění průběžných úkolů
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.