ISKERA01 Disinformation Pandemic: How to Fight It

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Batelková (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:00–13:40 L41
Předpoklady
SOUHLAS
The course is open also for Czech and Slovak students, not just for exchange students. You can enrol by asking for permission. For more information, read the article here: https://veronikabatelkova.cz/en/blog-en/course/
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Exchange students only
Cíle předmětu
The course aims to increase media literacy among students and develop their critical thinking skills and other competencies needed for life in the information society of the 21st century. Students will gather the knowledge to create the concept and possible future movement activities devoted to critical thinking and media literacy. The course is partly based on the Media and Information Literacy Framework by UNESCO.
Výstupy z učení
After completing the course, a student will be able to:
- evaluate information critically and reveal information from disinformation;
- understand some factors influencing media messages;
- recognise several manipulation techniques;
- discuss the difference between traditional and social media regarding the disinformation process;
- compare positive and negative aspects of social media;
- be aware of biases and other influences connected to revealing disinformation;
- design and develop future projects on the topic.
Osnova
  • 1. Introduction - course contents, assignments, get to know each other, defining needs and planning the semester
  • 2. Key terms - disinformation, hoax, fake news, conspiracy theories, propaganda,
  • 3. Sources, traditional versus new media, social media, algorithms, bots, trolling
  • 4. Fact-checking, debunking disinformation
  • 5. Manipulation, context, cognitive psychology, confirmation bias and other effects
  • 6. Active citizenship, effective discussion, role of education, NGOs, projects
  • 7. Design thinking - introduction and empathise phase
  • 8. Defining a problem
  • 9. Ideation, how to solve the problem?
  • 10. First ideas, concretisation
  • 11. First prototypes, feedback session
  • 12. Project final presentation
Literatura
    povinná literatura
  • Lewandowsky, S. et al.(2020). The Debunking Handbook 2020. Available at https://sks.to/db2020. DOI:10.17910/b7.1182
    doporučená literatura
  • BARTLETT, Bruce R. The truth matters : a citizen's guide to separating facts from lies and stopping fake news in its tracks. First edition. New York: Ten speed press, 2017, 136 stran. ISBN 9780399581168. info
  • LAGARDE, Jennifer a Darren HUDGINS. Fact vs. fiction : teaching critical thinking skills in the age of fake news. First edition. Portland, Oregon: International society for technology in education, 2018, xi, 147. ISBN 9781564847041. info
  • ZUBOFF, Shoshana. The age of surveillance capitalism : the fight for a human future at the new frontier of power. First edition. New York: Public Affairs, 2019, x, 691. ISBN 9781610395694. info
  • KAHNEMAN, Daniel. Thinking, fast and slow. London: Penguin Books, 2012, 499 s. ISBN 9780141033570. info
Výukové metody
- Lectures
- Class discussion
- Group or individual homework
Metody hodnocení
- Active participation during class discussion
- Final group/individual project
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://veronikabatelkova.cz/en/blog-en/course/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.