ISKKPV10 Virtual reality and libraries

Faculty of Arts
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
Taught online.
Teacher(s)
Mgr. Natálie Káčová (lecturer)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Eva Víchová (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Virtuální realita je technologie s rapidně narůstajícím vlivem a klesající cenou, proto si stále častěji nachází cestu do vzdělávacích i kulturních institucí. Kurz si klade za cíl účastníky seznámit se základními principy technologie, s jejím využitím napříč obory a především pak s možnostmi a limity využívání virtuální reality v knihovnické praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Účastník po absolvování kurzu: rozumí základním principům VR technologie; má přehled o dnešním využití VR technologie; zná potenciální role VR v knihovně; dokáže kriticky reflektovat využívání VR v knihovnické praxi; dokáže navrhnout knihovnickou službu využívající VR technologii.
Syllabus (in Czech)
  • Úvod do virtuální reality Virtuální realita napříč obory VR v knihovně: Nápadovník VR v knihovně: Praktické otázky “Desatero” do praxe VR knihovníka
Literature
  • Lanier, J. (2017). Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality. Vintage.
  • Jerald, J. (2015). The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality. Association for Computing Machinery and Morgan & Claypool.
  • Cline, E. (2012). Ready Player One – Hra začíná. Jota.
  • Cieslar, P. (2018, 11. listopadu). Virtuální realita je návratem k přirozenosti. S programátorem o zavádění VR výuky. Studenta. shorturl.at/qBDT7
  • Bailenson, J. (2018). Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do. W. W. Norton & Company.
Teaching methods
Teaching activities and methods: critical and reflective work with e-course text, primary and secondary literature; performing activation tasks and exercises and solving problematic issues. The course is designed as a non-tutored e-learning course.
Assessment methods
Participation, continuous fulfillment of tasks and challenges in the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: e-learningový kurz.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2021/ISKKPV10