ISKM10 Informační chování

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
Mgr. Kristýna Kalmárová (cvičící)
Garance
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je především pomoci studentům:
- zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
- podpořit jejich schopnosti kritické analýzy výzkumných publikací a trendů ve výzkumech informačního chování
- poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum v oblasti informačního chování
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat rozdíly mezi základními paradigmaty v informačním chování, zhodnotit jejich výhody a nevýhody, přiřadit k paradigmatům odpovídající metody výzkumu a klíčové osobnosti
- interpretovat modely informačního chování
- popsat základní teorie a metody informačního chování
- analyzovat informační chování uživatelů v různých situacích
- z popisu informačního chování vyvodit důsledky pro design služeb a systémů
- napsat odborný článek dle metody IMRAD
Osnova
  • 1. Informační chování a informační interakce: základní pojmy a souvislosti
  • 2. Perspektivy, paradigmata
  • 3. Teorie informačního chování
  • 4. Modely a modelování informačního chování
  • 5. Vyhledávání informací
  • 6. Metody výzkumu informačního chování
  • 7. Selected examples of information behavior research
  • 8. Výzkumy informačního chování ve specifických kontextech
  • 9. Informační chování a umělá inteligence
Literatura
    povinná literatura
  • ST. JEAN, Beth, Ursula GORHAM a Elizabeth BONSIGNORE. Understanding human information behavior : when, how, and why people interact with information. Lanham: Rowman & Littlefield, 2021, xxi, 306. ISBN 9781538119129. info
  • FORD, Nigel. Introduction to information behaviour. first published. London: Facet publishing, 2015, x, 252. ISBN 9781856048507. info
  • FIDEL, Raya. Human information interaction : an ecological approach to information behavior. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2012, xiv, 348. ISBN 9780262017008. info
    doporučená literatura
  • Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow. 2011, 3(1), 90-114. ISSN 1804–2406.
  • SAVOLAINEN, Reijo. Everyday information practices : a social phenomenological perspective. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc., 2008, x, 232. ISBN 9780810861114. info
  • STEINEROVÁ, Jela. Informačné správanie : pohl'ady informačnej vedy. 1. vyd. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2005, 189 s. ISBN 8085165902. info
  • Sense-making methodology reader : selected writings of Brenda Dervin. Edited by Brenda Dervin - Lois Foreman-Wernet - Eric Lauterbach. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, inc., 2003, xv, 397. ISBN 1572735090. info
  • CASE, Donald Owen. Looking for information : a survey of research on information seeking, needs, and behavior. San Diego, California: Academic Press, 2002, xvi, 350. ISBN 012150381X. info
Výukové metody
Metody výuky: Přednášky, diskuse, cvičení.
Studenti aktivně pracují s odbornými a výzkumnými publikacemi v informačním chování. Vedle obsahu řešeného na hodinách studenti musí prokázat své znalosti tématu získané studiem odborné literatury (viz povinné publikace).
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá v průběhu celého semestru s využitím bodového systému. Pro splnění předmětu musí student získat min. 60 % bodů. Body jsou získávány aktivitami: - tři individuální úkoly, - závěrečný skupinový úkol, - písemná zkouška. Docházka je povinná. Podrobnější pokyny včetně bodového hodnocení jsou dostupné v organizačním modulu interaktivní osnovy v IS.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.