ISKM11 Společnost, technologie a kulturní areál

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:00–15:40 C11, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět bude vyučován ve vybraných pátečních termínech a také  jako víkendový design sprint, v rámci kterého se studující zaměří na témata inkluze, participace, udržitelnosti a digitalizace, a to v kontextech informačních studií a knihovnictví. Termíny budou upřesněny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
  • zná základní principy designového myšlení a designu zaměřeného na člověka;
  • dokáže uvažovat o problémech a tématech v jejich komplexitě a provázanosti;
  • dokáže se rozhodovat na základě zjištění z výzkumu;
  • dokáže realizovat rychlý výzkumný rozhovor na základě připraveného scénáře;
  • nenaříká nad světem, ale aktivně řeší problémy.
  • Osnova
    • 27.9. Úvod do předmětu
    • Seznámení s cíli a strukturou kurzu
    • Základní pojmy: společnost, technologie, kultura
    • 18.10. TEST ze zadané četby + Sociální kapitál a komunitní studia
    • Teorie sociálního kapitálu v kontextu komunit
    • Role technologií v posilování nebo oslabování sociálních vazeb
    • Komunitní angažovanost a participace v digitální éře
    • 25.10. Inovační mindset a kreativní myšlení
    • Principy inovačního mindsetu
    • Kreativní myšlení a řešení problémů
    • 1.11. Digitální média, kultura a inovace
    • Inovace v digitálních médiích a jejich kulturní dopad
    • Vznik nových kulturních forem díky technologiím
    • Inovativní přístupy v tvorbě a distribuci obsahu
    • 8.11. Umělá inteligence, inovace a společnost
    • AI jako nástroj pro inovace
    • Etické a sociální důsledky AI
    • Inovativní aplikace AI v kulturních institucích
    • 15.11.Diskuze a zadání výzvy z oblasti interdisciplinárního projektu v oblastech nových technologií, umění, designu, humanitních a společenských věd
    • 20.12. Design sprint (9 - 16)
    Literatura
      povinná literatura
    • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022, 283 stran. ISBN 9788027510788. info
      neurčeno
    • POTTER, Norman. Co je designér : věci, místa, sdělení. Translated by Eva Císlerová. Vydání první. V Praze: UMPRUM, 2018, 184 stran. ISBN 9788087989586. info
    • ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse : radical interdependence, autonomy and the making of worlds. Durham: Duke University Press, 2018, xxi, 290. ISBN 9780822371052. info
    • This is service design doing, : applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook. Edited by Marc Stickdorn - Adam Lawrence - Markus Hormess - Jakob Schneider. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2018, xxiii, 541. ISBN 9781491927182. info
    • Living labs : design and assessment of sustainable living. Edited by David V. Keyson - Olivia Guerra-Santin - Dan Lockton. [Cham]: Springer, 2017, xi, 408. ISBN 9783319335261. info
    • MANZINI, Ezio. Design, when everybody designs : an introduction to design for social innovation. Translated by Rachel Coad. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2015, xiv, 241. ISBN 9780262028608. info
    Výukové metody
    Kombinace přednášky a aktivizačních činností ve výuce
    Metody hodnocení
    Podmínkou absolvování kurzu je individuální příprava a četba (hodnocenou formou testu 18.10.), participace na skupinovém projektu a aktivní prezenční účast na design sprintu v pátek 20.12. od 9 do 16 hod.
    Informace učitele
    Předmět bude vyučován ve vybraných pátečních termínech (viz osnova) a také jako celodenní design sprint 20.12., v rámci kterého se studující zaměří na témata inkluze, participace, udržitelnosti a digitalizace, a to v kontextech informačních studií a knihovnictví.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM11