ISKM34 Informační systémy ve vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA ( N )
Zájem o problematiku technologií ve vzdělávání, případně o informační systémy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Téma informačních systémů ve vzdělávání představuje velice zajímavý a komplexní obor, který zahrnuje jednak LMS, ale také matrikové systémy, autonomní učení nebo možnosti využití AI ve vzdělávání. Téma je částečně pokryté monografií přednášejícího Informační systémy ve vzdělávání. Od matrik k sémantickým technologiím a dialogovým systémům pro učení, která naznačuje šíři a zajímavost celé problematiky. Současně se silně opírá o praktické zkušenosti z IS MU, STAG, Moodle a dalších vzdělávacích informačních systémů nejen pro terciální vzdělávání.
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní znalost a přehled o informačních systémech ve vzdělávání, daty řízeném školství a možnostech využití dat ze školních informačních systémů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
  • mít přehled o základních informačních systémech ve vzdělávání;
  • bude umět provést základní návrh systému;
  • bude schopen metodologicky posoudit jednotlivé systémy;
  • bude schopen pomoci s výběrem a přizpůsobením systému dané instituci;
  • bude umět používat základní UML schémata;
  • zvládne navrhnout vzdělávací informační systém;
  • bude schopen systémy eticky posuzovat;
  • bude schopen diskuse nad možností využití dat ve vzdělávací politice.
  • Osnova
    • Informační systémy - první seznámení
    • Školní informační systémy
    • Legislativa
    • Modulární struktura IS
    • Testování informačních systémů
    • Metody uživatelského a funkčního testování
    • Informační systémy ve vzdělávání - Bakaláři, IS
    • Daty řízené školství, vzdělávací politika
    • UML
    • Big data
    • Metody návrhu IS
    • Metody implementace IS
    • Trendy
    • Tvorba vlastního IS
    • Presentace projektu
    Literatura
      povinná literatura
    • ČERNÝ, Michal. Metodik ICT. Brno: Flow, 2015. 181 s. ISBN 978-80-88123-05-7.
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: Pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 2019. 206 s. ISBN 978-80-210-9233-4.
    • ČERNÝ, Michal. Informační systémy ve vzdělávání. Od matrik k sémantickým technologiím a dialogovým systémům pro učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 138 s. ISBN 978-80-210-8326-4. Online knihkupectví Munipress info
      doporučená literatura
    • BUCHALCEVOVÁ, Alena. Metodiky budování informačních systémů. Oeconomica, 2009.
    • BRUCKNER, Tomáš, et al. Tvorba informačních systémů. Praha: Grada Publishing, as, 2012.
    • KOTÁSEK, Jiří. Modely školy budoucnosti. Pedagogická revue, 2003, 55.1: 5-20.
    • MYERS, Michael D., et al. Qualitative research in information systems. Management Information Systems Quarterly, 1997, 21: 241-242.
    • FOWLER, Martin. Destilované UML. Grada Publishing as, 2009.
    • DOSTÁL, Jiří. Školní informační systémy. Jirí Dostál, 2011.
    Výukové metody
    Diskuse, praktická cvičení, účast na konferenci, testování práce v informačním systému pro vzdělávání, ...
    Metody hodnocení
    Zpracování průběžných úkolů (během bloků); účast na výuce; zpracování krátké reflexe z konference a sdílení s ostatními; esej (5-10 normostran).
    Informace učitele

    Kurz má pět základních týdnů - okruhů, které najdete v interaktivní osnově v ISu. Každý obsahuje "povinné" video a úkol. Délka úkolu se očekává přibližně na 3-5 normostran.


    V průběhu semestru bych udělal dva termíny konzultačního setkání. Na jeden se musíte dostavit, byť třeba online. Pokud by to někomu nevyšlo, domluvíme se na individuálním úkolu. Pokud byste chtěli individuální nebo skupinové setkání, napište a domluvíme se.


    Poslední třetí část je spojená s OpenSpace konferencí - K dispozici jsou v ní presentace. Zkuste si vybrat jedno téma vytvořit k němu teoretický úvod či zarámování v rozsahu cca 3 normostran vlastního textu s využitím přiměřeného počtu zahraničních aktuálních zdrojů. Současně doplňte reflexi (na cca 1 normostranu) zda a jak máte pocit, že se příspěvek potkává s tím, co víte z teorie.


    Jakmile budete mít vše odevzdané v ISu napište mi mail, ať Vám dám zpětnou vazbu.

    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/ISKM34