ISKM43 Imerzivní virtuální reality v humanitních vědách

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/1. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Natálie Káčová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
aktivní přístup a schopnost samostatné práce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Pro bakalářské studenty na výjimku
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je plně se ponořit se do virtuální reality a zkoumat možnosti jejího využítí ve výzkumu či aplikacích. Student bude nejdříve sám či v malých skupinách zkoušet a zkoumat různé aplikace pro imerzivní virtuální realitu např. edukační aplikace, simulátory, hry. Následně bude diskutována osobní zkušenost. Na základě znalosti oblasti iVR navrhne student téma projektu (koncepce užití VR), na kterém bude samostatně či ve skupině pracovat.
Výstupy z učení
- porozumět technickým principům virtuální reality - porozumět psychologickým účinkům virtuální reality - prožít virtuální světy - kreativně přemýšlet o aplikacích pro iVR
Osnova
  • - teoretický úvod - principy iVR - explorace vybraných aplikací ve virtuální realitě - discuse o vlastní zkušenosti z iVR - náverh vlastní aplikace popř. návr výzkumného designu za užití imerzivnbí virtuální reality - prezentace a diskuse výstupů
Literatura
  • Zhang, S.; Moore, A. The Usability of Online Geographic Virtual Reality for Urban Planning. ISPRS—International Archives of the Photogrammetry. Remote Sens. Spat. Inf. Sci. 2013, XL-2/W2, 145–150.
  • Lalley, J.P.; Piotrowski, P.S.; Battaglia, B.; Brophy, K.; Chugh, K. A Comparison of V-Frog[C] to Physical Frog Dissection. Int. J. Environ. Sci. Educ. 2010, 5, 189–200.
  • Merchant, Z.; Goetz, E.; Cifuentes, L.; Keeney-Kennicutt, W.; Davis, T. Effectiveness of Virtual Reality-based Instruction on Students’ Learning Outcomes in K-12 and Higher Education: A Meta-analysis. Comput. Educ. 2014, 70, 29–40.
  • Horvath, I. Innovative Engineering Education in the Cooperative VR Environment. In Proceedings of the 2016 7th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, CogInfoCom, Wroclaw, Poland, 16–18 October 2016; pp. 359–364.
  • Tu, C.H. Online Collaborative Learning Communities: Twenty-one Designs to Building an Online Collaborative Learning Community; Libraries Unlimited: Westport, Ireland, 2004.
  • Dos Reis, P.R.; Matos, C.E.; Diniz, P.S.; Silva, D.M.; Dantas, W.; Braz, G.; de Paiva, A.C.; Araújo, A.S. An Immersive Virtual Reality Application for Collaborative Training of Power Systems Operators. In Proceedings of the 2015 XVII Symposium on Virtual
  • Bailenson, J.; Blascovich, J.; Beall, A.; Loomis, J. Interpersonal Distance in Immersive Virtual Environments. Personal. Soc. Psychol. Bull. 2003, 29, 819–833.
  • De la Peña, N.; Weil, P.; Llobera, J.; Spanlang, B.; Friedman, D.; Sanchez-Vives, M.; Slater, M. Immersive Journalism: Immersive Virtual Reality for the First-Person Experience of News. Presence Teleoperators Virtual Environ. 2010, 19, 291–301.
  • Bideau, B.; Kulpa, R.; Vignais, N.; Brault, S.; Multon, F.; Craig, C. Virtual reality, a Serious Game for Understanding Performance and Training Players in Sport. IEEE Comput. Gr. Appl. 2009.
  • Zyda, M. From Visual Simulation to Virtual Reality to Games. Computer 2005, 38, 25–32.
  • Staurset, E.; Prasolova-Førland, E. Creating a Smart Virtual Reality Simulator for Sports Training and Education. Smart Innov. Syst. Technol. 2016, 59, 423–433.
  • Cho, B.H.; Ku, J.; Jang, D.P.; Kim, S.; Lee, Y.H.; Kim, I.Y.; Lee, J.H.; Kim, S.I. The Effect of Virtual Reality Cognitive Training for Attention Enhancement. Cyberpsychol. Behav. 2002, 5, 129–137.
  • Parong, J.; Mayer, R.E. Learning Science in Immersive Virtual Reality. J. Educ. Psychol. 2018, 110, 785–797.
  • Philips, A.; Walz, A.; Bergner, A.; Graeff, T.; Heistermann, M.; Kienzler, S.; Korup, O.; Lipp, T.; Schwanghart, W.; Zeilinger, G. Immersive 3D Geovisualization in Higher Education. J. Geogr. Higher Educ. 2015, 39, 437–449.
  • Hirmas, D.; Slocum, T.; Halfen, A.; White, T.; Zautner, E.; Atchley, P.; Liu, H.; Johnson, W.; Egbert, S.; McDermott, D. Effects of Seating Location and Stereoscopic Display on Learning Outcomes in an Introductory Physical Geography Class. J. Geosci. Edu
  • He, T.; Chen, X.; Chen, Z.; Li, Y.; Liu, S.; Hou, J.; He, Y. Immersive and Collaborative Taichi Motion Learning in Various VR Environments. In Proceedings of the 2017 IEEE Virtual Reality (VR), Los Angeles, CA, USA, 18–22 March 2017; IEEE: Los Angeles, C
  • Jackson, R.L.; Fagan, E. Collaboration and learning within immersive virtual reality. In Proceedings of the 3rd International Conference on Collaborative Virtual Environments; Churchill, E., Reddy, M., Eds.; ACM: New York, NY, USA, 2000; pp. 83–92.
  • Abulrub, A.; Attridge, A.; Williams, M. Virtual Reality in Engineering Education: The Future of Creative Learning. Int. J. Emerg. Technol. Learn. 2011, 6.
  • Lin, H.; Chen, M.; Lu, G. Virtual Geographic Environment: A Workspace for Computer-Aided Geographic Experiments. Ann. Assoc. Am. Geogr. 2013, 103, 465–482.
  • Garcia-Palacios, A.; Hoffman, H.; Kwong See, S.; Tsai, A.; Botella, C. Redefining Therapeutic Success with Virtual Reality Exposure Therapy. CyberPsychol. Behav. 2001, 4, 341–348.
  • Carbonell-Carrera, C.; Saorín, J. Geospatial Google Street View with Virtual Reality: A Motivational Approach for Spatial Training Education. ISPRS Int. J. Geo-Inf. 2017, 6, 261.
  • Hew, K.; Cheung, W. Use of Three-dimensional (3-D) Immersive Virtual Worlds in K-12 and Higher Education Settings: A Review of the Research. Br. J. Educ. Technol. 2010, 41, 33–55.
  • Witmer, B.; Singer, M. Measuring Presence in Virtual Environments: A Presence Questionnaire. Presence Teleoperators Virtual Environ. 1998, 7, 225–240.
  • Kaufmann, H.; Schmalstieg, D. Designing Immersive Virtual Reality for Geometry Education. In Proceedings of the IEEE Virtual Reality Conference (VR 2006), Alexandria, VA, USA, 25–29 March 2006; pp. 51–58.
  • Lee, B.W.; Shih, H.Y.; Chou, Y.T.; Chen, Y.S. Educational Virtual Reality Implementation on English for Tourism Purpose Using Knowledge-based Engineering. In Proceedings of the 2017 International Conference on Applied System Innovation, ICASI, Sapporo, J
  • Davis, S.; Nesbitt, K.; Nalivaiko, E. A Systematic Review of Cybersickness. In Proceedings of the 2014 Conference on Interactive Entertainment, IE2014, Newcastle, Australia, 2–3 December 2014; Blackmore, K., Nesbitt, K., Smith, S.P., Eds.; ACM: New York,
  • Ai-Lim Lee, E.; Wong, K.; Fung, C. How Does Fesktop Virtual Reality Enhance Learning Outcomes? A Structural Equation Modeling Approach. Comput. Educ. 2010, 55, 1424–1442.
  • Carbonell Carrera, C.; Saorin, J.L.P.; de la Torre Cantero, J. Teaching with AR as a Tool for Relief Visualization: Usability and Motivation Study. Int. Res. Geogr. Environ. Educ. 2017, 27, 69–84.
  • Halabi, O.; Abou El-Seoud, S.; Alja’am, J.; Alpona, H.; Al-Hemadi, M.; Al-Hassan, D. Design of Immersive Virtual Reality System to Improve Communication Skills in Individuals with Autism. Int. J. Emerg. Technol. Learn. 2017, 12, 50.
Výukové metody
- individuální zkušenost při aktivní exploraci iVR - diskuse sdílené zkušenosti - rešerše - projekt - kretivní užití iVR (týmobá práce umožněna) - prezentace a evaluace
Metody hodnocení
presentacea a evaluace projektu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/ISKM43