ISKM61 MOOC: learning online

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. konzultace, MOOC kurz. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Kořínková (cvičící)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Základní schopnost online studia, znalost angličtiny na úrovni umožňující absolvovat online kurz dle vlastního výběru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podpořit studenty v kompetenci k učení. Kurz reaguje na nástup MOOC (masivních otevřených online kurzů) a mikrokreditů jako moderních forem diferencializace studia. Student získá zkušenost se studiem online kurz v oblasti studia, která je pro něj relevantní a současně se naučí kurzy kriticky analyzovat a popisovat. Důraz je kladen také na jeho vlastní schopnost učit se v online prostředí. Specifické obsahové cíle jsou dány výběrem online kurzů studenta.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- studovat online kurzy
- autonomně rozšiřovat a diferencovat své studium a studijní cesty
- analyzovat metody a postupy tvorby a realizací online kurzů
- tvořit a dodržovat vlastní studijní plán
Osnova
  • Úvodní informace
  • Výběr dvou kurzů, které chce student studovat (ideálně z oblasti LIS a EdTechu)
  • Průběžná reflexe studia, sdílení rad a postupů
  • Esej nad zvolenou literaturou
  • Závěrečná rozprava a reflexe o studiu
Literatura
  • Alonso-Mencía, M. E., Alario-Hoyos, C., Estévez-Ayres, I., & Kloos, C. D. (2021). Analysing self-regulated learning strategies of MOOC learners through self-reported data. Australasian Journal of Educational Technology, 37(3), 56-70.
  • Bidarra, J., & Coelho, J. (2017, October). Once upon a tip...: a story of MOOCs and gamification. In EADTU conference 2017: the open and flexible higher education conference. EADTU.
  • Pérez-Álvarez, R., Maldonado-Mahauad, J., & Pérez-Sanagustín, M. (2018). Design of a tool to support self-regulated learning strategies in MOOCs. Journal of Universal Computer Science, 24(8), 1090-1109.
  • Wei, X., Saab, N., & Admiraal, W. (2021). Assessment of cognitive, behavioral, and affective learning outcomes in massive open online courses: A systematic literature review. Computers & Education, 163, 104097.
  • Alyoussef, I. Y. (2021). Massive open online course (MOOCs) acceptance: The role of task-technology fit (TTF) for higher education sustainability. Sustainability, 13(13), 7374.
  • Zhu, M., & Doo, M. Y. (2021). The relationship among motivation, self-monitoring, self-management, and learning strategies of MOOC learners. Journal of Computing in Higher Education, 1-22.
  • Alemayehu, L., & Chen, H. L. (2021). Learner and instructor-related challenges for learners’ engagement in MOOCs: A review of 2014–2020 publications in selected SSCI indexed journals. Interactive Learning Environments, 1-23.
  • Khalid, A., Lundqvist, K., & Yates, A. (2022). A literature review of implemented recommendation techniques used in Massive Open online Courses. Expert Systems with Applications, 187, 115926.
  • de Jong, P. G., Pickering, J. D., Hendriks, R. A., Swinnerton, B. J., Goshtasbpour, F., & Reinders, M. E. (2020). Twelve tips for integrating massive open online course content into classroom teaching. Medical Teacher, 42(4), 393-397.
  • Magen-Nagar, N., & Cohen, L. (2017). Learning strategies as a mediator for motivation and a sense of achievement among students who study in MOOCs. Education and information technologies, 22(3), 1271-1290.
  • Kizilcec, R. F., Pérez-Sanagustín, M., & Maldonado, J. J. (2016, April). Recommending self-regulated learning strategies does not improve performance in a MOOC. In Proceedings of the third (2016) ACM conference on learning@ scale (pp. 101-104).
  • Alario-Hoyos, C., Estévez-Ayres, I., Pérez-Sanagustín, M., Kloos, C. D., & Fernández-Panadero, C. (2017). Understanding learners’ motivation and learning strategies in MOOCs. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(3).
  • Lu, M., Cui, T., Huang, Z., Zhao, H., Li, T., & Wang, K. (2021). A Systematic Review of Questionnaire-Based Quantitative Research on MOOCs. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(2), 285-313.
  • Gutiérrez-Rojas, I., Alario-Hoyos, C., Pérez-Sanagustín, M., Leony, D., & Delgado-Kloos, C. (2014). Scaffolding self-learning in MOOCs. Proceedings of the European MOOC Stakeholder Summit, 2014, 43-49.
  • Veletsianos, G., Reich, J., & Pasquini, L. A. (2016). The life between big data log events: Learners’ strategies to overcome challenges in MOOCs. AERA Open, 2(3), 2332858416657002.
Výukové metody
Kurz silně pracuje s konceptem sebeřízeného učení, které je prokládáno třemi presenčními setkáními (je možné se připojit i přes MS Teams). Další metody jsou závislé na zvoleném kurzu či kurzech.
Metody hodnocení
Absolvování jednoho kurzu v délce nejméně 4 týdny a studium dalších 6 týdnů dalšího kurzu (není třeba dokončit), odevzdání eseje a účast na setkáních.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.