ISKM69 Design in context

Faculty of Arts
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/30/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Roman Sellner Novotný (lecturer)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Veronika Sellner (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Timetable
Wed 10:00–11:40 B2.44
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 9/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Design už dnes nemusíme považovat pouze za objektově orientovanou praxi směřující k tvorbě grafik, produktů nebo webů, ale jako procesní přístup vedoucí k inovacím struktur, služeb, organizací nebo politik.
Dominantní přístupy v designu jako design zaměřený na člověka, ale i cirkulární nebo cradle-to-cradle design jsou dnes podrobovány kritice reflektující skutečnost, že místo, aby řešily nejpalčivější problémy dneška jako klimatické změny nebo vzrůstající nerovnosti, tak je naopak prohlubují. Na druhé straně kritický a spekulativní design snažící se na tyto problémy poukazovat postrádá metodologický aparát a vůbec záměr je řešit.
V prostoru mezi těmito přístupy se v posledních letech začíná rodit přístup Transition design, který se snaží skloubit efektivitu hlavních designových proudů s politickou uvědomělostí a reflexivitou těch kritických. V prostředí Carnegie Mellon University v Pittburghu tak vzniká metodologicky a teoreticky ukotvený designový přístup počítající s dlouhodobými důsledky činnosti designérek.
Kurz Design v souvislostech bude tak tento semestr zaměřen na Transition design, a to prostřednictvím seminářů a praktických workshopů.
Cílem kurzu je tedy:
- seznámit studenty s nově vznikajícím designovým směrem a jeho souvislostmi
přinést studentům vhled do designu nejen skrze praxi, ale i teorii, skrze nezamýšlené důsledky jednání a promýšlení hlubších souvislostí toho, co to znamená “designovat”
schopnost reflektovat vlastní designové projekty na základě znalosti designové teorie a souvislostí
Learning outcomes (in Czech)
- absolventi předmětu jsou schopni kriticky reflektovat současnou designovou praxi a ukotvit design a osobu designéra v širších společenských, kulturních, politický a ekologických souvislostech
- absolventi dokážou své znalosti využít při psaní kritické eseje
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod - co je design a problémy dneška.
  • 2. Jaké máme designy, co je na nich dobré a co špatné?
  • 3. Transition design (TD) a proč je důležité o něm dnes mluvit?
  • 4. TD a Vize
  • 5. TD a Mindset a Posture
  • 6. TD a Teorie změny
  • 7. TD a Nové metody designování
  • 8. Ukončení - kde jsme a co s tím?
Literature
    required literature
  • POTTER, Norman. Co je designér: věci, místa, sdělení. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2018. Katedra. ISBN 978-80-87989-58-6.
    recommended literature
  • REDSTRÖM, Johan. Making design theory. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, [2017]. Design thinking, design theory. ISBN 978-026-2036-658.
  • ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse : radical interdependence, autonomy and the making of worlds. Durham: Duke University Press. xxi, 290. ISBN 9780822371052. 2018. info
  • BRATTON, Benjamin H. The stack : on software and sovereignty. Cambridge, Massachusetts: The MIT press. xx, 502. ISBN 9780262029575. 2015. info
  • DUNNE, Anthony and Fiona RABY. Speculative everything : design, fiction, and social dreaming. London, England: MIT Press. ix, 224. ISBN 9780262019842. 2013. info
    not specified
  • Tonkinwise, C. (2014). Design’s (Dis)Orders & Transition Design - cameron tonkinwise. Medium. https://medium.com/@camerontw/designs-dis-orders-transition-design-cd53c3ad7d35
  • Irwin, T. (2018). The Emerging Transition Design Approach. DRS2018: Catalyst. https://doi.org/10.21606/drs.2018.210
  • Irwin, T. (2015). Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research. Design and Culture, 7(2), 229–246. https://doi.org/10.1080/17547075.2015.1051829
Teaching methods (in Czech)
Četba zadaných textů a tvorba poznámek, diskuze na hodinách, pratické workshopy zvědomující daná témata.
Assessment methods (in Czech)
Písemné přípravy a účast jsou ohodnoceny konkrétním množstvím bodů, přičemž pro udělení zápočtu je nutné naplnit určitou bodovou hranici.
- četba a odevzdaná příprava (2 body)
- účast na diskuzích/docházka (1 bod)
- účast a příprava workshopu (2 body)

Kombinovaní studenti namísto účasti mohou předmět ukončit esejí na 10 normostran na téma konzultované s vyučujícím. Četba a písemná příprava zůstává povinná i pro ně.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: interaktivní bloková výuka.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/ISKM69