FF:ISKM75 Design jako kritická praxe - Informace o předmětu
ISKM75 Design jako kritická praxe
Filozofická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kristina Jamrichová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející) - Garance
- PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 10:00–14:40 VP
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Idea předmětu mezi KISK FF MU, Fakulty výtvarných umění a Fakulty architektury VUT vychází z praxe vyučujících, kteří se v rámci jednoho týmu zabývají širokospektrálním zkoumáním a možnostmi intervence v konkrétních lokalitách na Slovensku a v Brně, především v poli urbanismu a politiky bydlení. Jde o účelové mapování lokalit v jejich širokém kontextu vztahů s ohledem na formulování možných scénářů vývoje a následné designování a facilitace kroků vedoucích k jejich naplnění.
K tomuto účelu je dle členů týmu zapotřebí interdisciplinární metodika, která v sobě snoubí designové, sociálně-vědní a forenzní přístupy. Vyučující mají zázemí ve výtvarném umění, designu, architektuře a v s nimi asociovaných teoriích a taky v sociální antropologii. Do výuky budou zváni rovněž konzultanti z oboru práva a sociální geografie.
S touto metodikou se studenti a studentky seznámí a prakticky budou zapojeni zejména do forenzní části výzkumu. Skrze sběr a analýzu dat budou identifikovat příležitosti, vazby a problémy v daných lokalitách. Získaná data poslouží nejen ke zlepšení studijních kompetencí účastníků a účastnic kurzu, ale také životní situace aktérů ve vybraných lokalitách, byť by se jednalo jen o zlepšení teoretické na úrovni návrhů. Předmět tak kombinuje teoretickou i praktickou složku v designu, stejně jako reflexivitu designové i designérské praxe a jejích konkrétních nástrojů (např. gamifikace).
Klíčové oblasti, kterých se v kurzu dotkneme:
- aktuální teorie a metodologie sociálně-vědního a designového výzkumu
- etika výzkumu
- forenzní praxe (např. Forensic Architecture)
- designová teorie (HCD, kritický a spekulativní design)
- designová praxe (návrh možných scénářů vývoje v předmětných lokalitách a kroků směřujících k jejich naplnění)
- prostorová analýza a vizualizace “velkých” dat (práce v geografickém informačním systému ArcGIS)
- terénní výzkum/intervence - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by měli studentky a studenti být schopni kriticky uvažovat o designové teorii a praxi, rovněž by měli být seznámeni s forenzní praxí a kriticky přemýšlet nuance sběru forenzních dat v terénu. Měli by být s tématy a přístupy designové a forenzní metodiky seznámeni do míry, že by je pak byli schopni aplikovat ve vlastní budoucí praxi.
Cílem meziuniverzitního předmětu (ve spolupráci s Fakultou výtvarných umění a Fakultou architektury VUT) je seznámit studentky a studenty s povahou a etikou kvalitativního výzkumu a terénní praxe, metodami forenzního mapování a současnou designovou teorií, které si budou moci vyzkoušet na modelových případech v praxi v konkrétních lokalitách v Brně. - Osnova
- 1. Úvod do teorie a metod interdisciplinárního výzkumu.
- 2. Seznámení se s terénem a výzkumnou etikou. Rozdělení do skupin.
- 3. Intenzivní vstup do terénu, diskuse nad výzkumnými tématy v relacích současných designových metodik, forenzní praxe a kvalitativních metod.
- 4. Diskuse vedoucí k návrhům závěrečných projektů. Analýza proveditelnosti, relevance, potřebnosti, rozpad designových výzev na dílčí kroky. Rozdělení kompetencí.
- 5. Realizace dílčích kroků v terénu. Reflexe a konzultace realizace s vyučujícími předmětu a se spolužáky.
- 6. Realizace dílčích kroků v terénu. Reflexe a konzultace realizace s vyučujícími předmětu a se spolužáky.
- 7. Finální prezentace procesů realizace.
- Výukové metody
- Předmět kombinuje teoretickou výuku i terénní intervence. (pokud to bude vlivem koronavirové krize možné)
- Metody hodnocení
- docházka (85 %), prezentace závěrečného projektu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/ISKM75