FF:ISKM84 Design, commons a Web3 - Informace o předmětu
ISKM84 Design, commons a Web3 prakticky
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Bc. et Bc. MgA. Jakub Lanc (přednášející)
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 12:00–14:40 C128
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(N)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- V kontextu různorodých krizí roste důraz na udržitelnost a význam přístupů, které podněcují k přezkoumávání předpokladů současného socio-ekonomického uspořádání. I na akademické půdě si záskávají postavení např. koncepce jako nerůst, Ekonomie koblihy, či právě commons, které v současné době prodělává obrodu jako významné paradigma pro společensko-ekonomickou tranzici (viz např. Transition design).
Významným teoretickým a praktickým rámcem pro design a inovace organizací a digitálních platforem v souladu s východisky commons je tzv. Commons kolaborativní ekonomika (Commons collaborative economy, dále "CCE"), jejíž východiska do velké míry informuje obsah tohoto kurzu.
Vzhledem k důležitosti decentralizovaných technologií pro CCE a intenzitě inovací na průsečíku commons a Web3 technologií se bude tento kurz zaměřovat na průsečík konceptů commons (jak je rozpracovává David Bollier) a Web3 technologií v rámci CCE. Cílem kurzu bude odpovídat mj. na následující otázky:
- Jaká může být role designéra při rozvoji organizací či digitálních platforem CCE?
- Jakým způsobem mohou principy a nástroje commons obohatit repertoár designéra obecně, a v jakých kontextech?
- Jak by mohla vypadat praktická implementace těchto principů na univerzitní půdě - v kontextu spolupráce studentských iniciativ a univerzitních orgánů?
- Jak by mohly vypadat stavební bloky a minimální koncept kolaborativní digitální platformy, umožňující studentům snažší spolupráci?
- Jak utvářet podpůrné prostředí pro experimentování s těmito koncepty a nástroji? - Osnova
- 1) Úvod. Socioekonomické kulisy. Proč commons, proč nyní? Základní pojmy. Commons v ČR.
- 2) Historický exkurz. Commons podle E. Ostrom, D. Bolliera. 8 principů designu commons. “Triad of commoning”. “Patterns of commoning”. Případové studie. Mapování systému.
- 3) Commons v urbánním kontextu. Sharing cities. City as a Commons. Urbánika. Role digitální infrastruktury. Projekt DECODE (DEcentralized Citizen’s Owned Data) - “Multidisciplinary Framework for Commons Collaborative Economy”.
- 4) Commons a design. “Commoning design, designing commons”. Vztah commons a Transition designu. “Commons balance” hodnotící checklist. Game-changers: the game. Vzdělávací desková hra o commons s autorem hry, R. Kranjcem.
- 5) Web3. Blockchain. Programovatelné kontrakty. Decentralizované Autonomní Organizace (DAO). Limity a kritika Web3. Holochain jako open source infrastruktura pro commons platformy.
- 6) DAO a commons. Open Value Networks. Commons Stack. Komplementární měny jako důležitý aspekt commons. HoloREA.
- 7) Návrh konceptu platformy v kontextu KISKu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/ISKM84