ISKM84 Design, commons a Web3 in practice

Faculty of Arts
Spring 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Bc. et Bc. Jakub Lanc (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Timetable
each even Wednesday 12:00–14:40 C128, except Wed 17. 4.
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA ( N )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 4/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V kontextu různorodých krizí roste důraz na udržitelnost a význam přístupů, které podněcují k přezkoumávání předpokladů současného socio-ekonomického uspořádání. I na akademické půdě si záskávají postavení např. koncepce jako nerůst, Ekonomie koblihy, či právě commons, které v současné době prodělává obrodu jako významné paradigma pro společensko-ekonomickou tranzici (viz např. Transition design).
Významným teoretickým a praktickým rámcem pro design a inovace organizací a digitálních platforem v souladu s východisky commons je tzv. Commons kolaborativní ekonomika (Commons collaborative economy, dále "CCE"), jejíž východiska do velké míry informuje obsah tohoto kurzu.
Vzhledem k důležitosti decentralizovaných technologií pro CCE a intenzitě inovací na průsečíku commons a Web3 technologií se bude tento kurz zaměřovat na průsečík konceptů commons (jak je rozpracovává David Bollier) a Web3 technologií v rámci CCE. Cílem kurzu bude odpovídat mj. na následující otázky:

- Jaká může být role designéra při rozvoji organizací či digitálních platforem CCE?
- Jakým způsobem mohou principy a nástroje commons obohatit repertoár designéra obecně, a v jakých kontextech?
- Jak by mohla vypadat praktická implementace těchto principů na univerzitní půdě - v kontextu spolupráce studentských iniciativ a univerzitních orgánů?
- Jak by mohly vypadat stavební bloky a minimální koncept kolaborativní digitální platformy, umožňující studentům snažší spolupráci?
- Jak utvářet podpůrné prostředí pro experimentování s těmito koncepty a nástroji?
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod. Socioekonomické kulisy. Proč commons, proč nyní? Základní pojmy. Commons v ČR.
  • 2) Historický exkurz. Commons podle E. Ostrom, D. Bolliera. 8 principů designu commons. “Triad of commoning”. “Patterns of commoning”. Případové studie. Mapování systému.
  • 3) Commons v urbánním kontextu. Sharing cities. City as a Commons. Urbánika. Role digitální infrastruktury. Projekt DECODE (DEcentralized Citizen’s Owned Data) - “Multidisciplinary Framework for Commons Collaborative Economy”.
  • 4) Commons a design. “Commoning design, designing commons”. Vztah commons a Transition designu. “Commons balance” hodnotící checklist. Game-changers: the game. Vzdělávací desková hra o commons s autorem hry, R. Kranjcem.
  • 5) Web3. Blockchain. Programovatelné kontrakty. Decentralizované Autonomní Organizace (DAO). Limity a kritika Web3. Holochain jako open source infrastruktura pro commons platformy.
  • 6) DAO a commons. Open Value Networks. Commons Stack. Komplementární měny jako důležitý aspekt commons. HoloREA.
  • 7) Návrh konceptu platformy v kontextu KISKu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/ISKM84