JSB022 Jazyk jako nabitá zbraň

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Elena Krejčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Kubišová (přednášející)
Mgr. Pavel Pilch, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Elena Krejčová, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:00–13:40 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se soustředí na jazyk v komunikaci, a to v nejširším slova smyslu. Hodiny budou věnovány:
a) interpersonální komunikaci – spontánní a neformální komunikaci mezi jednotlivci, která je nejméně formalizovaná, nejpřirozenější, nejméně ji ovlivňují psychologická a kulturní omezení, nejlépe umožňuje seznamování se s lidmi a s informacemi. Ale – umíme vůbec komunikovat bez toho, abychom chtěli druhého člověka ovlivnit? Je manipulace součástí našeho každodenního života? Jakým způsobem používáme jazyk k tomu, abychom ovlivnili myšlení adresáta a zapůsobili na další jedince?
b) masové komunikaci – jak se jazyk používá v reklamě a v politické propagandě? Jaké manipulační techniky používají média? Existuje v dnešní společnosti cenzura? Opravdu můžeme říct nahlas, co si myslíme? Ztratili jsme (a pokud ano, pokolikáté už?) svobodu slova?
Podmínky k ukončení předmětu: aktivní účast v diskusích na předem zadané téma.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu bude schopen analyzovat nejrůznější jazykové jevy týkající se komunikace, manipulace, reklamy, politického PR atd., a to konfrontační metodou na materiálu češtiny a příslušného studovaného jazyka.
Osnova
  • 1. Komunikace; 2. Manipulace; 3. Reklama a marketing; 4. Politický PR, negativní předvolební kampaň a jazyková agrese; 5. Rétorika.
Literatura
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada. 325 s. ISBN 9788024723396. 2010. URL info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál. 319 s. ISBN 9788073673871. 2009. URL info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia. 498 s. ISBN 9788020016799. 2009. info
  • HOFSTEDE, Geert a Gert Jan HOFSTEDE. Kultury a organizace : software lidské mysli : spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Translated by Luděk Kolman. Praha: Linde. 335 s. ISBN 808613170X. 2007. info
  • WINKLER, Jiří. Úvod do komunikace a interakce v organizační praxi : skripta. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta. 105 s. ISBN 8021018925. 1998. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse
Metody hodnocení
Ústní zkouška, prezentace a referát na předem určené téma
Informace učitele
Předmět se bude realizovat při min. počtu 4 zapsaných studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.